PlusPS

Mannenbladen vol mannenzaken: 'Zomerspieren in 3 weken'

Wat zeggen mannenbladen over het zelfbeeld van de man? Niet veel goeds. Ze prediken zelfverzekerdheid, maar tonen een man die onzeker is over alles.

null Beeld anp
Beeld anp

Ach, arme man. Dat is de voornaamste gedachte die beklijft na een analyse van tientallen bladen die zich richten op de man van nu. In alle tijdschriften wordt de man voorgeschreven om zelfverzekerd, sterk en onverschrokken door het leven te gaan.

Maar hoe explicieter die boodschap wordt uitgedragen, hoe duidelijker wordt in welke deplorabele staat de man verkeert. Angstig. Zoekend. Hunkerend naar bevestiging. Sidderend in de sportschool en bibberend in de bedstee.

Wat zit hij met zichzelf in de knoop, wat wordt zijn masculiniteit in het defensief gedrongen. Jarenlang is hij heen en weer geslingerd tussen de steeds maar weer veranderende eisen die de maatschappij aan hem stelt en nu weet hij het gewoonweg niet meer.

Dan moest hij weer metroman zijn, dan weer de alfaman. Het ene moment werd van hem verwacht dat hij huidcrème gebruikt en over zijn gevoelens praat, het volgende moment moest hij juist weer de macho uithangen en met blote handen een kip de nek omdraaien. Mannenbladen moeten zich hiertoe verhouden en dat blijkt een ondoenlijke balanceeract.

Dump vet!
Neem Men's Health. Het fitnessblad heeft elke maand een andere spierbundel en praktisch dezelfde teksten op de cover, die een diepe ontevredenheid over het eigen lijf verraden. Een greep uit recente edities: 'Smelt vet!' 'Dump vet!' 'Dump vet snel!' en 'Dump vet sneller!'

Efficiency is voor de Men's Health-lezer een heet hangijzer: '12 minuten voor sixpacks', 'Zomerspieren in 3 weken' en 'Sneller grote spieren'. De man wil dat strandlijf, maar graag wel een beetje snel, zodat er tijd overblijft voor andere zaken. Mannenzaken wel te verstaan, zoals grote lappen rood vlees op de BBQ gooien, het inrichten van een mancave of houthakken (ook nog eens een heel goede workout!).

Esquire richt zich op de stijlbewuste man. Die is misschien minder gespierd, maar minstens zo ijdel als de fitnessadept. En dus veel zelfhulpartikelen over mode, huidproducten en scheergerei. Kunnen double-breasted jasjes weer, mag een man wel of geen korte broek dragen, hoe strik je een dubbele windsor?

James Bond is sowieso nooit ver weg. Snelle auto's, strakke speedboten en heel veel horloges. Altijd maar weer die horloges, 'het enige sieraad dat een man mag dragen'. Verder veel lijstjes. Wat moet je als man voor je 25ste kunnen? De radiator ontluchten, de weg vinden zonder navigatie, de sluiting van een bh openen ('met je handen, dat trucje met je tanden komt later wel').

Immer geile man
Sowieso opvallend hoe mannenbladen zich exclusief op de hetero richten. Zo heeft vrijwel elke cover van de Men's health een heteroseksuele disclaimer. Zo'n foto van een half ontklede ingeoliede man zóú natuurlijk de indruk kunnen wekken dat het een blad is voor mannen die van mannen houden, maar dat is duidelijk niet de bedoeling.

En dus moet elke maand opnieuw worden benadrukt dat dit een blad is voor viriele hetero's: 'De beste seks: lees haar gedachten en scoor meteen', 'Wat denkt ze tijdens seks: 2500 vrouwen geven antwoord.'

Zo overtuigd als de Men's Health-lezer is van zijn seksuele voorkeur, zo onzeker is hij over zijn bedprestaties. En dat is dan weer niet zo heel gek gezien de onderliggende aanname dat mannen áltijd, en vrouwen nóóit zin hebben. In het universum van Men's Health is seks iets waarmee de vrouw de immer geile man beloont.

'Kus haar', is de eerste van een lijstje met 10 'lustopwekkers'. 'Echt zoenen, en daar de tijd voor nemen, betekent voor haar dat ze een man heeft die verliefd op haar is. En als dat je die avond geen stomende seks oplevert, doet het dat de avond erna wel. Vrouwen onthouden dingen.' Seks moet de man gegund worden.

'Wees de alfaman,' luidt een andere, Thierry Baudetiaanse tip. 'Bepaal wat er gebeurt en wees tussen de lakens soms iets meer de holbewoner dan ze van je gewend is. Als amuse kun je op zaterdag in je blote torso een tuintafel in elkaar zetten: dat werkt als instant glijmiddel.'

Klokjes en krolse katten
JFK ('For great men') tapt uit hetzelfde vaatje. Naast heel behoorlijke interviews en veel auto's en speedboten ('toys for boys') en horloges ('klokjes') die de meeste lezers zich niet kunnen veroorloven, ook hier een opmerkelijk vrouwbeeld, in een artikel over '28 briljante brunettes'.

'Waar blonde dames een schouderklopje krijgen bij een slimme uitspraak wordt dat als brunette min of meer van je verwacht. De bruinharige dames in deze lijst hebben een perfecte combinatie van beauty, brains en succes en bewijzen dat brunettes véél meer zijn dan alleen maar slim.'

In Esquire komen vrouwen wel aan het woord, maar pas als ze zich half naakt hebben laten fotograferen: documentairemaakster Gwen Pol als een krolse kat in een lingeriesetje op de bank, hockeysters Naomi van As en Ellen Hoog met de hand in elkaars decolleté. Ooh lala, lesbisch!

Blinde paniek
Wat is mannelijkheid? Wie op zoek gaat naar het antwoord op die vraag komt al snel uit bij eigenschappen als zelfvertrouwen, daadkracht en onafhankelijkheid.

Karaktertrekken die zich per definitie impliciet tonen. Je praat er niet over, je hebt het. Wie zijn zelfvertrouwen uit het verbranden van vet moet halen, zit waarschijnlijk niet zo lekker in zijn vel.

Wie zijn stijl moet afkijken uit bladen heeft hoogstwaarschijnlijk geen eigen stijl. En wie 'vijftien tips om haar gegarandeerd in bed te krijgen' nodig heeft om zijn seksleven een impuls te geven, tja...

Daarin schuilt dan ook de paradox en in veel gevallen de tragiek van de meeste mannenbladen. Door te benoemen wat eigenlijk onbenoemd had moeten blijven, tonen ze onbedoeld de onzekerheid van de man. De man die voelt dat zijn masculiniteit wordt bedreigd, en derhalve moet worden verdedigd.

'Man-up', heet de rubriek van Jan Dijkgraaf in Esquire. De introtekst verraadt blinde paniek: 'Mannen, het is mooi geweest. De verwatting. De metroseksualisering. De feminisering. Klaar mee! Als we de rest van ons leven niet terzijde willen worden geschoven, niet for granted willen worden genomen en terug willen op ons voetstuk, moeten we nú ingrijpen.'

Arme man.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden