Malaise ondanks optimisme koper

AMSTERDAM - Consumenten zouden, met de groei van de economie in het vooruitzicht, geld moeten uitgeven als water. Maar ze houden het geld in de zak. Winkelier Macintosh (Halfords, Belcompany, Kwantum) begrijpt het niet.Zo optimistisch als in juli, is de consument in vijf jaar niet geweest, blijkt uit de statististieken van het CBS. Daar denken ze bij Macintosh anders over. De koper mag dan zeggen dat hij de economische toekomst zonnig inziet, kopen ho maar.

En dat is te merken in de winkelketens van Macintosh, het grootste detailhandelsconcern van ons land. Macintosh baat bijna duizend winkels uit, waaronder die van Scapino, Dolcis, Manfield, Invito, Belcompany, Halfords en Kwantum.

''Onze divisie Living, waar onder meer Kwantum toe behoort, zou nu op de top van de markt moeten zitten,'' zegt topman Frank de Moor van Macintosh, die gisteren de halfjaarcijfers van het concern presenteerde. ''Het feit dat de omzet daalt bij Living, begrijp ik echt niet.'' De omzet ging 1,8 procent omlaag tot 130 miljoen euro.

Macintosh rekent erop dat het grillige koopgedrag van consumenten ook in de komende maanden de omzetontwikkeling van het bedrijf beïnvloed. ''De grilligheid zal niet meevallen. De klant gedraagt zich onvoorspelbaar. Dat komt deels door weersomstandigheden, maar daar kun je niet alles aan ophangen.''

Is de tanende koopbereidheid van de consument het gevolg van het kabinetsbeleid, waardoor de stijging van de koopkracht voorlopig uitblijft, de hypotheekcrisis in de VS of toch het weer? De Moor houdt het op een combinatie.

''Sinds de kredietcrisis in de VS is uitgebroken, heeft Macintosh geen topweken achter de rug,'' aldus De Moor. Volgens hem valt de crisis echter nog wel mee. ''Mijn gevoel zegt dat het geen gigantisch langetermijneffect heeft op het consumentenvertrouwen.''

''Het weer is vergelijkbaar met vorig jaar en het volatiele koopgedrag bestond al voor er sprake was van een crisis. We zien een zigzagpatroon, dat moeilijk te verklaren is,'' aldus de topman.

Macintosh haalde in het eerste halfjaar van 2007 een omzet van 450 miljoen euro, een stijging van 4,1 procent. Door een boekwinst van bijna acht miljoen euro die werd gehaald op de verkoop van meubelketens Piet Klerkx en Stoutenbeek, steeg de nettowinst van het bedrijf met meer dan de helft tot 24,6 miljoen euro.

Het aantal winkels komt nog dit jaar boven de duizend uit. Op dit moment zijn er 977 vestigingen.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden