Makro stopt met vlees gecastreerde varkens

Varkens in Nood voert sinds begin 2008 campagne tegen het castreren van varkens. Foto Stichting Varkens in Nood Beeld
Varkens in Nood voert sinds begin 2008 campagne tegen het castreren van varkens. Foto Stichting Varkens in Nood

Metro Cash & Carry Nederland, de moederorganisatie van Makro, heeft na druk van Stichting Varkens in Nood laten weten te stoppen met de inkoop van vlees van gecastreerde varkens. Makro is de 16e vleesverkoper op rij die stopt.

Varkens in Nood voert sinds begin 2008 campagne tegen het castreren van varkens. In de afgelopen twee jaar zijn onder andere Aldi, Lidl, jumbo en Super de Boer overstag gegaan. Albert Heijn en C1000 werden gedagvaard, de supers gingen daags voor de zitting overstag. In 2010 ging Van der Zee Vleesgrootverbruik, huisleverancier van Hanos, als eerste horecagroothandel om.

Binnenkort zal 80% van het varkensvlees dat in Nederland via de supermarkten verkocht wordt afkomstig zijn van ongecastreerde varkens. Hiermee loopt Nederland voorop in de wereld. In andere landen is de discussie nog niet verder gekomen dan de vraag of de castratie onder verdoving plaats moet vinden.

Varkens in Nood heeft haar campagne inmiddels uitgebreid naar België. De Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst is daar als ambassadeur van de stichting een campagne tegen castratie begonnen. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden