Plus

Maker Weeën: 'Een kind? Dan zeg je je vrijheid vaarwel, denkt men'

Regisseur - en vader van twee - Nils Vleugels maakt met de korte film Weeën kans op een Gouden Kalf. De film is een subtiel komisch drama waarin de waanbeelden van een aanstaande vader centraal staan.

Tobias Nierop als de aanstaande vader in Weeën, de tweede korte film van scenarist-regisseur Nils VleugelsBeeld -

Een kleine week voordat zijn eerste zoon werd geboren, schoot regisseur Nils Vleugels (32) voorzichtig in de vlekken. Tot dat moment louter schitterend geluk, maar plots doemde er een toekomst zonder vrijheid op.

Vleugels lacht. "Dat is wel wat dik aangezet, maar de kern klopt. Het leek lang ver weg, maar ineens was het 'nieuwe leven' binnen handbereik. De beste vriendin van mijn vriendin was dat weekend ook op bezoek met haar zoontje van drie. Een hartstikke lief jongetje, maar hij confronteerde me ineens met hoeveel tijd en aandacht een kind vergt."

Alle angsten
Toen zijn vriendin met het bezoek het park opzocht, kroop Vleugels in de pen. "Ik heb meteen een scriptje geschreven, met daarin eigenlijk alle angsten die ik voelde. Dat werkte therapeutisch."

Zijn zoon is inmiddels twee jaar en drie maanden oud, het eerste zaadje van Weeën een week ouder.

Tijdens het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht is de film deze week in première gegaan, en Weeën is één van de drie genomineerden die meedingen naar een Gouden Kalf.

Vorig jaar werd Hellingproef, de eerste korte film van Vleugels, ook al vertoond op het NFF. Voor die tijd nam hij in zijn eigen productiebedrijf DPPLR vooral de rol van scenarist aan.

Stuk persoonlijker
"Weeën is een stuk persoonlijker, Hellingproef voelde - zonder het denigrerend te bedoelen - iets meer als een afstudeerfilm. Het was de eerste keer dat ik fictie regisseerde en we werkten met een kleine crew. Ergens ook omdat ik niet te veel mensen teleur wilde stellen als het misging."

Mis ging het zeker niet: Hellingproef werd op verschillende internationale festivals vertoond en werd vorige week online gepubliceerd als Short of the Week.

Hoewel Weeën autobiografische elementen bevat, wil Vleugels toch vooral appelleren aan een gevoel dat meer vaders zullen kennen. "Zodra je een kind krijgt, bestaat het idee dat je een bepaald gedeelte van je leven - een gedeelte dat gekenmerkt wordt door een zekere vrijheid in doen en laten - vaarwel zegt. Dat is de kern van de angst: de opties vernauwen."

Koortsdromen
Het brein van de hoofdpersoon in Weeën (Tobias Nierop) schiet, terwijl zijn vriendin (Sanne Langelaar) haar eigen strijd voert, in de overdrive. Kan hij straks nog wel flirten? Heeft hij straks überhaupt nog tijd voor andere dingen dan het kind? In subtiele scènes zonder al te veel dialoog laat Vleugels de koortsdromen passeren.

Acteur Nierop maakt de nutteloosheid van een vader in het ziekenhuis invoelbaar: terwijl zijn gedachtes met hem op de loop gaan, komt hij niet veel verder dan kopjes koffie drinken.

Vleugels: "Je hebt als man geen functie in zo'n ziekenhuis en zit daar maar. Zelfs je vriendin heeft je eigenlijk niet echt nodig. Die angsten komen steeds meer tot een climax, al is het maar doordat de pure vermoeidheid vat op je krijgt."

Onheilspellend gevoel
Toch is het aan de kijker de angsten te interpreteren, zegt Vleugels. De Gouden Kalfjury schrijft dat Weeën de kijker na de geboorte van het kind achterlaat met een onheilspellend gevoel.

Vleugels: "Voor mij is het veel ambiguer. Ik wilde niet met een sentimentele noot eindigen. De baby is er, het leven gaat beginnen. Ik vind dat multi-interpretabele wel fijn. Mannen en vrouwen reageren tot nu toe ook anders. Een van onze vrouwelijke producers zei dat ze de hoofdpersoon echt op zijn bek wilde slaan, met al dat geweifel."

Vleugels diende afgelopen jaar samen met productiebedrijf Pupkin Film een synopsis in voor een film in de serie One Night Stand - speelfilms van voornamelijk jonge makers van maximaal 45 minuten die de NPO jaarlijks uitzendt - maar kreeg de film toen niet toegewezen.

Proeftuin
"Ik heb DPPLR al ruim tien jaar en heb in die tijd vooral veel commercials gemaakt. De laatste jaren zijn we bezig met een dramatak en ben ik naast het schrijven meer gaan regisseren. Ik heb nog nooit een 45 of 90 minuten durende speelfilm gemaakt. Dat lijkt me uitdagend, maar mijn volgende ambitie is een korte drama- of komedieserie te maken."

De korte film dient, met zijn kleine budgetten en korte doorlooptijd, als prettige proeftuin voor Vleugels. "Ik merk dat ik door Hellingproef en Weeën meer word gevraagd uit een bepaalde reclamehoek - vaak met wat humor. Ik vind het wel lekker in dat hoekje."

Weeën draait woensdag om 16.30 uur (uitverkocht) en donderdag om 19.00 uur op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Bij beide vertoningen is er ook een kort vraaggesprek met regisseur Nils Vleugels. Weeën draait zondag ook in zes Pathé­bioscopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden