Plus

Maker Être et avoir is terug met universeel thema: zorg

In De chaque instant richt Nicolas Philibert zijn camera op de jongeren op een verplegersopleiding in Parijs. Wanneer de schuimrubberen poppen vervangen worden door echte patiënten wordt het interessant.

Injecties worden eerst op poppen geoefend.

In 2002 veroverde Nicolas Philibert wereldwijd harten met Être et avoir, zijn portret van het reilen en zeilen op een dorpsschool in de Auvergne. Het was ook de film waarmee Philibert zijn werkproces vervolmaakte. Door zo veel mogelijk zelf te doen, van camerawerk tot montage, geeft Philibert zijn observerende films een ongeëvenaarde intimiteit.

Zijn volgende documentaires (over een regisseur die terugkeert naar het dorp waar hij 25 jaar geleden een film maakte, over de orang-oetan Nenette en over een dag in de studio's van Radio France) haalden Nederland niet. Maar met De chaque instant is hij terug, met een meer universeel thema: de zorg.

De regisseur richt zijn camera op de jongeren op een verplegersopleiding in Parijs. Op het Institut de la Croix-Saint-Simon, een relatief kleine en cultureel diverse particuliere opleiding, leren zij de kneepjes van het vak. De praktische lessen worden ­afgewisseld met ethiek: de patiënt gaat altijd voor, ook als collega's of management dat moeilijk maken.

Dat krijgt handen en voeten in het tweede deel van de film, waarin de studenten op stage gaan en de schuimrubberen poppen worden vervangen door echte patiënten. Hier botsen hun idealen op de harde realiteit, waarop ze in interviews in het laatste deel van de film uitgebreid reflecteren. Zo sijpelt mondjesmaat wat commentaar door op de almaar doorwoekerende vermarkting en ­bezuinigingen in de zorg.

Philibert is geen maker van grote statements. Hij volgt simpelweg wat er gebeurt, vanaf de zijlijn maar tegelijkertijd intiem betrokken. Zonder dat hij zelf een stem in de film heeft, drukt hij een duidelijk stempel op wat we zien: bescheiden, aimabel en eindeloos nieuwsgierig.

De chaque instant

Regie Nicolas Philibert
Te zien in De Balie, Filmhallen, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden