Review

Majesteit **

Regie: Peter de Baan
Met: Carine Crutzen, Jeroen Willems


De koningssoap Majesteit heeft als strekking dat de Oranjes gevangen zitten in een knellend keurslijf. Aan subtiel drama hadden de makers geen boodschap.

''Ik ben geen ingehuurde toneelspeelster,'' zegt Beatrix (sterke rol van Carine Crutzen) in 2004 tegen premier Balkenende (Marcel Hensema in een cabaretrol), als hij haar een paar dagen voor Prinsjesdag voorhoudt dat ze niet mag morrelen aan de tekst van de troonrede.

Staatsrechtelijk heeft Balkenende helemaal gelijk, maar Beatrix heeft even geen zin in een lesje staatsrecht. De dood van Claus (Jeroen Willems met opgetrokken schouders) een jaar eerder heeft haar zo aangegrepen dat ze twijfelt aan het koninginneleven.

In goudgeel licht badende flashbacks tonen hoe ze als jonge vrouw innig verliefd op Claus door Afrika reist. Hoe ze in zijn bijzijn van kille gereserveerde tante in een onstuimig meisje verandert. En hoe ze later discussies met hem voert over de door hem verafschuwde monarchie ('Jij moet de laatste Oranje zijn'). Pas na zijn dood ziet Beatrix in dat Claus gelijk had en dat een geëmancipeerd vorstenhuis - haar streven - een paradox is.

Ze komt tot de overtuiging dat de monarchie 'ten diepste een ondemocratisch, kinderachtig en belachelijk instituut' is. Tot overmaat van ramp komt Willem Alexander (Gijs Naber als corpsbal) met een huwelijkskandidaat aanzetten die bij Beatrix niet door de beugel kan. ''Weer een burgermeisje!?'' roept ze bekakt-verontwaardigd als haar zoon Máxima introduceert. Woedend zegt ze dat Alex de troon wel kan vergeten. Heeft Friso misschien zin in de klus? Ja, het valt niet mee om koningin te zijn.

Wat ook niet meevalt, is om daar een geloofwaardige film over te maken. Scenarist Ger Beukenkamp en Peter de Baan, die samen eerder De prins en het meisje en De kroon maakten, is het niet gelukt. Majesteit schetst geen realistisch beeld van het koningshuis, maar duwt het in het keurslijf van de boodschap van de makers.

De film wil aantonen dat de monarchie uit menselijkheid moet worden opgeheven, omdat het de Oranjes berooft van een normaal leven. Ze leven in een glazen kooi en hebben als enige Nederlanders geen recht op vrijheid van meningsuiting. Kortom, opheffing van de monarchie is in het belang van de Oranjes.

Zouden zij er ook zo over denken? Zijn er signalen dat ze er de brui aan willen geven? Zo verschrikkelijk zal hun leven dus niet zijn. Als bijdrage aan het sluimerende debat over de monarchie valt het karikaturale Majesteit nauwelijks serieus te nemen.

De film, die de vergelijking met The Queen, waarin koning Elizabeth na de dood van prinses Diana worstelt met het koningschap, niet kan doorstaan, ontstijgt zelden het niveau van een (konings)soap: ''Wij moeten en wij zullen populair zijn. Dat is ons noodlot.'' Ja, het leven is zwaar. (JOS VAN DER BURG)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden