Cannes 2014

'Maïdan' toont het enthousiasme en de heroïsche strijd van het Oekraïense volk

'Maïdan' van de Oekraïense regisseur Sergei Loznitsa is de enige Nederlandse coproductie die in de selectie van het festival van Cannes is opgenomen. De geluids­mixage vond plaats in de Amsterdamse Houthavens.

Regisseur Sergei Loznitsa (tweede links vooraan) vroeg Amsterdammer Michel Schöpping om de geluidsmixage van zijn documentaire op zich te nemen.Beeld EPA

Op de Maidan in het centrum van Kiev zijn eind 2013 duizenden mensen samengekomen om te demonstreren tegen president Janoekovitsj, die wordt gezien als een vazal van Poetin. Aanvankelijk is de sfeer gemoedelijk: er worden gedichten voorgedragen, er wordt gezongen, gebeden en er wordt soep uitgedeeld.

In februari 2014 slaat de stemming om. 'Ze gebruiken echte kogels!' roept iemand. Als de politie even later traangas inzet om de betogers uiteen te drijven, klinkt het gehoest en gerochel van het dappere mannetje in de frontlinie alsof hij naast je staat.

'Maïdan' van de Oekraïense regisseur Sergei Loznitsa is de enige Nederlandse coproductie die in de officiële selectie van het filmfestival van Cannes is opgenomen. De taaie, maar na verloop van tijd steeds spannendere documentaire, die voor het overgrote deel bestaat uit statische totaalshots van het plein, is geproduceerd door Atoms and Void, de Nederlandse productiemaatschappij van Loznitsa en zijn partner Maria Choustova-Baker, met een afwerkingssubsidie van het Nederlands Filmfonds. Die werd gebruikt om acht dagen de Nederlandse sounddesigner en componist Michel Schöpping in te huren.

Goede samenwerking in de Houthavens
De geluidsmixage vond pas een week voor het festival plaats bij Warnier Posta in de Houthavens, dat eerder het geluid verzorgde voor Cannes-entrees als Jean van de Veldes 'Silent army', David Verbeeks 'RU there', Urszula Antoniaks 'Code blue' en, vorig jaar, Alex van Warmerdams 'Borgman'.

Schöpping was eerder verantwoordelijk voor het geluid in Loznitsa's speelfilms 'My joy' (2010) en 'In the fog' (2012), beide geselecteerd voor de Gouden Palmcompetitie. De samenwerking beviel zó goed dat Loznitsa zich weer in Amsterdam meldde toen zijn nog onaffe film 'Maïdan' was geselecteerd. En hoewel er nog naar budget moest worden gezocht, was Warnier Posta direct bereid mee te werken. 'Vanwege Sergei en vanwege Cannes,' aldus Peter Warnier. 'Desnoods hadden we het zelf betaald.'

'Bij speelfilms maakt een sounddesigner al het geluid,' legt Warnier uit. 'Van de vogeltjes en de voetstappen tot de regen en de pistoolschoten, wat zich allemaal ook weer moet verhouden tot de muziek. Je hebt vaak veertig tot vijftig geluidssporen nodig. Bij een documentaire als 'Maïdan' is het zijn voornaamste taak om het geluid op te schonen en hier en daar wat 'breder' te maken, zodat het lijkt alsof je midden op het plein staat.'

Loznitsa, die opgroeide in Kiev, kwam op de Maidan terecht toen hij research deed voor een nieuwe speelfilm. 'Wat er precies gebeurde wist ik niet, ik wist wel direct dat ik er moest gaan filmen. 'Maïdan' toont het enthousiasme en de heroïsche strijd, de hoop en de solidariteit van het Oekraïense volk. Ik heb in die maanden veel geleerd. Over mijn land én over mijzelf.'

'Maïdan' wordt in juni in de Nederlandse bioscopen uitgebracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden