PlusAnalyse

Mag de cruiseterminal in de Amsterdamse haven groeien?

Na verplaatsing van de terminal naar de Coenhaven is er ruimte voor meer cruiseschepen met daarop meer toeristen. De gemeenteraad zet de boel alvast op scherp: meer cruisevaart is ongewenst.

null Beeld anp
Beeld anp

Aanvankelijk moest Koen Overtoom, directeur van het Havenbedrijf Amsterdam, even slikken toen hij hoorde dat de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) weg moet van de Piet Heinkade.

Inmiddels ziet hij reden voor optimisme. Het gemeente­bestuur wees woensdag de Coenhaven aan voor de nieuwe terminal. Dat biedt kansen, reageert Overtoom. "We kunnen groeien."

De nieuwe terminal in de haven naast de A10 moet in 2024 in bedrijf worden genomen.

De verhuizing uit het centrum is volgens het college nodig om de binnenstad te ontlasten; vanaf de Piet Heinkade lopen passagiers zo de binnenstad in. Bovendien rijden er voor elk afgemeerd schip tientallen vrachtwagens en touringcars de stad in en uit.

Een tweede reden voor verplaatsing is de geplande brug over het IJ bij het Stenen Hoofd; de schepen kunnen er niet langs.

Verdere groei
College en Havenbedrijf gaan er tegelijkertijd vanuit dat verplaatsing verdere groei van de cruisevaart mogelijk maakt. De nieuwe terminal kan 230 cruiseschepen per jaar ontvangen, met daarop ruim 700.000 passagiers. Nu zijn dat er 150. De huidige terminal kan die verwachte groei niet aan.

Ook de grootste schepen, langer dan 360 meter, kunnen in de Coenhaven terecht. Deze megaschepen, zoals de 362 meter lange Oasis of the Seas, kunnen vanaf 2019 de nieuwe sluizen bij IJmuiden door, maar aan de Piet Heinkade is onvoldoende ruimte.

In dit scenario blijft de bestaande terminal ook in gebruik. Jaarlijks kunnen er zo'n veertig schepen van maximaal 210 meter aanmeren.

De gemeenteraad vindt het geen goed idee om verplaatsing van de PTA aan te grijpen voor verdere groei.

Coalitiepartij SP wil helemaal geen groei van de cruisevaart, net als oppositiepartijen GroenLinks en Partij voor de Dieren.

"Die 150 cruiseboten van nu zijn er genoeg," aldus Johnas van Lammeren van Partij voor de Dieren. Ook PvdA en Partij van de Ouderen zetten vraagtekens bij verdere groei.

Economisch voordeel
Doorslaggevend in dit debat is collegepartij D66, die traditioneel belang hecht aan de economische voordelen van toerisme. Maar ook de grootste partij vindt dat de nieuwe terminal niet tot 'ongebreidelde groei' mag leiden.

Meer schepen is volgens fractievoorzitter Reinier van Dantzig niet aan de orde. "Als het aantal toeristen met de nieuwe terminal enorm zou groeien, schieten we niets op met de verplaatsing," zegt hij.

Over groei valt pas te praten als de cruisevaart duurzaam is en duidelijk is dat de passagiers vanuit de Coenhaven niet massaal naar het centrum gaan. Ook Amsterdam in Progress, een denktank, is kritisch over verplaatsing van de terminal en voorziet meer schepen en meer toeristen.

Het definitieve besluit valt eind 2018. Het Havenbedrijf Amsterdam kan zich opmaken voor een nieuwe teleurstelling.

null Beeld Jorris Verboon/Het Parool
Beeld Jorris Verboon/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden