PlusTen Slotte

Machteld Maris (1970-2020) zorgde altijd voor entertainment

Alles werd opeens anders bij het eerbiedwaardige Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG). Vanaf het moment dat Machteld Maris daar in 2017 aan de slag ging als senior communicatieadviseur, werd elk evenement een feestje. 

Machteld Maris. Beeld Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis

Ze overrompelde en ontregelde de boel met haar verfrissende aanpak, vanuit één simpele redenering: als het niet leuk is om ergens te zijn, dan kun je net zo goed niets organiseren. Dus of het nu slavernij betrof, lage lonen of ‘Het Festival van de Opstand’, altijd zorgde ze voor entertainment in de vorm van een quiz, een borrel of een disco – het liefst alle drie. En werd er nog een gast of panellid gezocht, Machteld kende wel iemand. 

Dat dikke adresboek was het resultaat van twintig jaar lang organiseren, van festivals en discussieavonden tot speurtochten, tentoonstellingen en boekpresentaties. Ze begon er al mee tijdens haar studie Nederlands aan de UvA, waarvoor ze in 1989 vanuit Zwolle naar Amsterdam was gekomen. Bij de Commissie Intree ontdekte ze hoe ze haar enthousiasme kon inzetten om nieuwe ideeën van de grond te krijgen. En als die werden uitgevoerd, dan wapperde Machteld met flair overal tussendoor, intussen scherp oplettend of alles wel klopte.

Voor haar tijd bij het IISG werkte ze als freelancer bij De Nieuwe Collectie, waarmee ze vele projecten bedacht en uitvoerde, allemaal op het snijvlak van cultuur, educatie, de archiefwereld en pr. En elk succes werd gevierd, want je moest wel genieten van het harde werk. Ze initieerde dan ook met liefde borrels en diners, die meestal hetzelfde eindigden: dansend in de keuken op Dolly Parton of Dokter Bernhard.

Het Grote Geweldige Vrouwen Boek

Machteld begreep al vroeg de kracht van sociale media en twitterde er lustig op los. Niet alleen om eigen projecten te promoten, maar ook om vrouwen in cultuur en media een hart onder de riem te steken of ronduit toe te juichen. Het was ‘stom’, vond ze, dat de maatschappij zo weinig oog had voor de rol van vrouwen. In 2010 jaar schreef ze daarom Het Grote Geweldige Vrouwen Boek, een persoonlijke canon over vrouwen en cultuur, met portretten en interviews van zeker 750 indrukwekkende vrouwen van vroeger en nu. 

Ze noemde het ‘verplichte culturele bagage voor elke vrouw – en de mannen in haar leven’. Ze had zo nog een boek kunnen vullen, zei ze in haar TED-talk in 2011, waarin ze bijvoorbeeld vertelde over Lee Miller, het Vogue-model dat oorlogsfotografe werd, en Mary Anderson, uitvindster van de ruitenwisser. Aan een nieuw boek was ze onlangs begonnen: over vrouwen aan en op weg naar de top.

Ze noemde zichzelf een onvervalst ‘luxepeerd’, maar genoot met haar vrouw en twee dochters enorm van hun kampeervakanties, van Frankrijk tot Marokko. Dit jaar had ze met haar zus een reis naar Zuid-Afrika gepland, maar zes weken voor haar vijftigste verjaardag bleek ze een ongeneeslijke hersentumor te hebben. Haar grote dansfeest zat er niet meer in: op Eerste Paasdag overleed Machteld Maris, 50 jaar en vijf dagen oud.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden