Plus

Machinisten NS passen rijstijl aan tijdens de herfst

Door de ruim 3300 machinisten anders te laten optrekken en remmen, kan de NS vertragingen in de herfst terugdringen en de punctualiteit boven de 90 procent krijgen.

Beeld ANP

Treinen die een speciale gel van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel over het spoor uitsmeren; een minuutje extra in de dienstregeling van enkele drukke treinroutes; meer medewerkers in de werkplaats om ­beschadigde wielen te repareren.

Maandag begint voor de NS het herfstseizoen en nemen de spoorwegen en ProRail een serie maatregelen om treinen tijdens verslechterende weer volgens dienstregeling te laten rijden.

Miljoenen Nederlanders weten: regen en blaadjes zijn niet goed voor treinen.

"De blaadjes leggen een minuscuul laagje op het spoor waardoor het spekglad wordt en de treinwielen wegslippen," zegt René Janssen, tien jaar machinist en tegenwoordig manager van een team machinisten in Eindhoven.

"Die wielen beschadigen sneller, waardoor reparaties eerder noodzakelijk zijn."

Ideale rijstijl
Janssen is met collega's bijeen in het NS Simulatorcentrum bij station Amersfoort, waar machinisten training en bijscholing krijgen. Hij is één van de 25 machinisten die medio januari van de NS een bijzonder verzoek kregen.

"Ons werd gevraagd of er een ideale rijstijl is op glad spoor," zegt René Peters, zeventien jaar machinist. "Daarmee kunnen we vertragingen verder terugdringen."

De afgelopen jaren presteert de NS in de herfst steeds beter. De punctualiteit ging van 83 procent in 2012 naar 89 procent. Negen op de tien reizigers arriveren nu binnen vijf minuten van de geplande aankomsttijd.

De spoorwegen zijn zo eerlijk te vermelden dat er in die periode slechts één grote herfststorm was.

De machinistensessie levert resultaat op. "Het slippen op vochtige rails doet zich vooral voor tot een snelheid van 80 kilometer per uur," zegt Marie-Alice Wubbe, al twintig jaar machinist.

89%

De punctualiteit van de NS¿in de herfst is nu nog 89 procent. Met de maatregelen denkt de vervoerder boven de 90 procent uit te komen.

De anti-blokkeerinrichting (ABI) geeft dan een melding. De machinist mindert snelheid tot de treinwielen grip terug hebben. "Het is de kunst om zo vloeiend mogelijk op te trekken en af te remmen zodat de trein nét onder het wegslippunt blijft."

Zoals een machinist grappend samenvat: "Hoe trek ik zo snel en vloeiend mogelijk op naar 80 kilometer zonder de trein aan gort te rijden."

Minder treinuitval
De nieuwe uniforme rijwijze is doorgerekend en getest in de simulatoren in Amersfoort. De spoorwegen denken het aantal keren dat een trein slipt met een kwart te kunnen terugdringen. Dat resulteert in minder vertragingen én minder treinuitval. De herfstpunctualiteit zou zo boven de 90 procent kunnen uitkomen.

Deze maand doet de NS een praktijktest op de trajecten Vlissingen- Roosendaal, Eindhoven-Venlo en Maastricht-Roermond. De NS analyseert de gegevens van slipsensoren en gps in treinen en meetpunten op de trajecten.

Machinisten geven glad spoor ook door via Whatsapp om in kaart te brengen waar glad spoor zich het vaakst voordoet. Begin volgend jaar zijn de uitkomsten bekend. Als de methode werkt, krijgen volgend jaar alle 3300 machinisten een training.

NS-baas Roger van Boxtel is blij met de proef. Hij wil een bedrijfscultuur waarin elke seconde minder vertraging telt.

"Weer of geen weer, reizigers verwachten goede prestaties van ons. We zijn benieuwd naar de resultaten van de test."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden