Maandblad Reader's Digest in zwaar weer

Het lezerspubliek veroudert. Wie kan omgaan met een computer en een zoekmachine, heeft geen behoefte meer aan de oppervlakkige verstrooiing van Reader's Digest. Foto EPA Beeld
Het lezerspubliek veroudert. Wie kan omgaan met een computer en een zoekmachine, heeft geen behoefte meer aan de oppervlakkige verstrooiing van Reader's Digest. Foto EPA

Het slingert nog wel eens rond in wachtkamers, beduimeld, verfomfaaid en letterlijk stukgelezen. Maandblad Reader's Digest, in Nederland vooral bekend als Het Beste, heeft zijn langste tijd gehad. De Amerikaanse uitgever, met vestigingen in 44 landen, is een schuldsaneringsprocedure begonnen die vergelijkbaar is met de Nederlandse surséance van betaling.

Het bedrijf staat 2,2 miljard dollar in het rood, een schuld die moet worden teruggebracht tot 550 miljoen dollar. Een woordvoerder van de Benelux-vestiging verklaarde dat de zestig banen in Nederland en België geen gevaar lopen en het Amerikaanse moederbedrijf laat weten dat het de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet.

Over het lot van het beroemde maandblad nog geen woord, maar het zou een wonder zijn als het ongeschonden uit de strijd komt.

Uitgeverij Reader's Digest werd in 1922 in de VS opgericht en publiceerde aanvankelijk alleen het gelijknamige tijdschrift. Het eerste nummer bevatte ongeveer dertig uittreksels uit Amerikaanse bladen. De formule bleek een schot in de roos te zijn. In 1938 volgde de eerste Britse uitgave. Na de Tweede Wereldoorlog groeide het aantal edities en de wereldwijde oplage bereikte de 37 miljoen, met vijftig edities in 21 talen. 'Het grootste uitgeefsucces na de Bijbel' werd het blad ooit gekscherend genoemd.

De eerste Nederlandstalige uitgave verscheen in oktober 1957 met een artikel van Loe de Jong over Anne Frank, aandacht voor de Russische partijleider Chroestsjov, 'nieuwe hoop voor hartpatiënten' en de eerste aflevering van de nog steeds bestaande rubriek Lachen is gezond, met grappen van lezers. Nog steeds legt het blad zich vooral toe op samenvattingen van blijmoedige verhalen uit veelal Amerikaanse kranten en tijdschriften, weetjes en handige tips.

Ondanks een ingrijpende facelift rond 1998 is de formule van het blad nooit echt veranderd. Maar de wereld veranderde wel, en tijdschrift Het Beste ¿rond de eeuwwisseling omgedoopt in Reader's Digest¿ heeft de aansluiting met de internetgeneratie definitief gemist.

Ooit had het blad in Nederland een oplage van 400.000, met een geschat aantal lezers van ruim boven de twee miljoen. In de afgelopen tien jaar is die oplage achteruit gegaan, van 256.000 in 2001 tot minder dan 130.000 vorig jaar.

Het lezerspubliek veroudert. Wie kan omgaan met een computer en een zoekmachine, heeft geen behoefte meer aan de oppervlakkige verstrooiing van Reader's Digest. Wie van boeken houdt, heeft niet genoeg aan samenvattingen en er zijn voldoende tijdschriften die er heel wat aantrekkelijker uitzien. De teloorgang is al heel lang gaande. De surséance van het moederbedrijf kan die alleen maar versnellen. (HETTY VAN ROOIJ)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden