Opinie

'Maak nu werk van een echte IJboulevard'

Amsterdam heeft nu de buitenkans een nieuw sieraad aan de stad toe te voegen, schrijft Harkolien Meinsma: een doorgaande wandelboulevard met fietspad langs de noordoever van het IJ.

De plannen voor een IJboulevard strekken tot voorbij de NDSM-werf, hier op Koningsdag 2015Beeld anp

Bijna alle Europese hoofdsteden hebben het: een boulevard of park langs het water of langs de rivier waar de stad haar ontstaan aan te danken heeft.

Amsterdam is groot geworden aan het IJ. Nu voor de noordelijke IJoever allerlei plannen in ontwikkeling zijn, heeft Amsterdam de buitenkans om een nieuw sieraad aan de stad toe te voegen in de vorm van een doorgaande wandelboulevard met fietspad langs de zonnige noord­oever van het IJ.

Gedaanteverandering
In de jaren tachtig begint de herontwikkeling van de IJoevers. De zuidoever heeft inmiddels een gedaanteverandering ondergaan. Nu is de noordoever aan de beurt. De bouwers verdringen zich om gebouwen tot in het water neer te zetten. Maar of er dan een aangename nieuwe oever ontstaat, dat valt te betwijfelen.

Wat vindt u? Meepraten kan onder dit artikel of via Facebook (link).

Gelukkig liggen er sinds 2000 door de deelraad met algemene stemmen aangenomen richtlijnen voor de noordoever:

1: De oevers zijn openbaar.
2: Waar mogelijk groene oevers.
3: Een doorlopend wandel/fietspad langs het IJ.

Veelbelovend begin
Met deze wandel- en fietsboulevard is tijdens de ontwikkeling van Overhoeks een veelbelovend begin gemaakt. De route loopt vanaf de Buiksloterwegveerpont tot voorbij de nieuwe Shellgebouwen, maar stopt daar abrupt.

Het stadsdeel koos ervoor om pas waar zich ontwikkelingen voordoen te bezien hoe de route kan worden doorgetrokken. Maar geen eigenaar zal uit zichzelf een boulevard gaan aanleggen op zijn land. Om een publiek doel te realiseren zijn initiatief, inventiviteit en een wettelijke basis nodig.

De ideeën over de openbare oever met fiets/wandelpad zijn overgenomen in de Structuurvisie 2040 en in de Watervisie 2040. Het is nu aan de gemeenteraad om deze ideeën verder uit te werken en knelpunten op te lossen.

Klapbrug
Het eerste struikelblok naar het westen toe is bijvoorbeeld Shell. Dat bedrijf werkte mee om de boulevard aan te leggen, maar wil wel over het water bereikbaar blijven. Een slimme, ­alleen door Shell te bedienen klapbrug kan de Shellgebouwen over het water bereikbaar houden.

Met Omya (het voormalige Norwegian Talc), zou bekeken moeten worden of de route voor het gebouw langs zou kunnen lopen, ­terwijl daarover heen toch de schepen kunnen worden gelost en geladen.

Nu Pllek een groot deel van de NDSM-oever in particuliere exploitatie heeft genomen, wordt het ontbreken van een plan voor de openbare ruimte daar wel heel pijnlijk voelbaar.

Bij de Noorder IJplas is ruimte om de route langs de oever door te trekken naar Zaandam, maar tot nu toe is nagelaten de grond voor het doortrekken van de route naar het natuurgebied toe, te reserveren.

Nieuw rondje
Wat de oostkant van de boulevard betreft is de oever openbaar tot het Motorkanaal, maar nog niet aantrekkelijk vormgegeven. Sinds 2011, het jaar dat restaurant Stork opende, ligt er een plan voor een beweegbare brug over het Motorkanaal. Die is nog niet gebouwd. Nu het Drakaterrein is vrijgekomen, is het hoog tijd een fraai vervolg van de route langs de Storkhallen en het Drakaterrein te ontwerpen en uit te voeren.

De kruising van de boulevard met een verlengde Jan Schaeferbrug biedt een uitdaging op dat punt iets fraais te realiseren. Vervolgens kan de route vrij gemakkelijk over de kade bij Hotel de Goudfazant worden doorgetrokken. Daarmee wordt een nieuw rondje rond het IJ mogelijk, nu er een pontverbinding is van het Azartplein naar het einde van de Van Hasseltweg.

Bestemmingsplannen
Om het oplossen van knelpunten te bespoedigen, is het gewenst om het idee sterker te verankeren in het ruimtelijke ordeningsbeleid en waar nodig op te nemen in bestaande bestemmingsplannen. Dat vergemakkelijkt het reserveren van geld voor onteigening en het realiseren van aanlegsteigers op goed gekozen punten langs de oever.

Het is aan het bestuur van Amsterdam om de realisatie van 'de groene oever van het IJ' nu krachtig ter hand te nemen. Het is een publiek belang en moet daarom niet afhankelijk worden gemaakt van toevallige initiatieven van particulieren langs de noordelijke IJoever.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden