Lezersbrief

‘Maak bij herinrichting een fietsstraat van de Rozengracht’

Geef de fietsers de ruimte en laat auto’s te gast zijn in de overvolle Rozengracht, zo luidt de oproep van Sander Onland en Freek te Water aan wethouder Sharon Dijksma.

Trams zullen door onderhoud enkele weken niet rijden door de Rozengracht.Beeld Google Streetview

De Rozengracht is voor fietsers, voetgangers, auto’s en het openbaar vervoer een belangrijke oost-westverbinding in het centrum van Amsterdam. Door dit intensieve gebruik ligt er een grote verkeersdruk op deze straat.

Met afgrijzen hebben we het afgelopen half jaar op de Rozengracht twee dodelijke ongelukken meegemaakt. Natuurlijk staat elk ongeluk op zich, maar specifiek over de racebaan Rozengracht waarschuwde de buurt al meerdere keren.

Binnenkort komen de plannen voor de herinrichting van de Rozengracht en de Raadhuisstraat ter inspraak. Hierin zijn gelukkig het opheffen van parkeerplekken, een 30 kilometer-zone en drempels opgenomen. Het is echter de vraag of die maatregelen voldoende zijn.

Centraal in de herinrichting staat het verhogen van de trambaan. Door deze aanpassing rijden auto’s en fietsers straks samen tussen de verhoogde trambaan en de stoep in. Als auto’s vervolgens fietsers in­halen, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Wanneer we van de Rozengracht een fietsstraat maken, wordt het voor fietsers veiliger.

Natuurlijk blijven auto’s als gast welkom, maar zij zullen zich aanpassen aan de snelheid en het rijgedrag van fietsers. Bovendien is deze fietsstraat een missende schakel tussen de fietsroutes op de Nieuwezijds Voorburgwal en de fietsring op de Marnixstraat.

Verkeersmetingen wijzen uit dat er nu te veel auto’s rijden ten opzichte van het aantal fietsers om van de ­Rozengracht een fietsstraat van te maken. Maar is het niet logisch dat er nu veel auto’s rijden? Door de huidige ­indeling nodigt de straat automobilisten immers uit om erdoorheen te rijden! De Rozengracht als fietsstraat zal minder auto’s en meer fietsers trekken.

Hierbij doen wij een oproep aan wethouder Sharon Dijksma om de plannen voor de herinrichting aan te passen voor meer veiligheid en een grotere leefbaarheid: maak alstublieft een auto­luwe fietsstraat van de Rozengracht.

Sander Onland en Freek te Water, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden