Plus

Lukt het FNV en KLM om hun cao-ruzie bij te leggen?

FNV en KLM hebben een week de tijd om hun cao-ruzie bij te leggen. Of dat zal lukken, is twijfelachtig.

Het grondpersoneel van KLM voert actie voor een betere caoBeeld Lex van Lieshout/ANP

Waar de ene rechter piloten van Easyjet toestaat op Schiphol het werk neer te leggen, haalde een andere woensdagavond een streep door een werkonderbreking van FNV-grondpersoneel bij KLM.

Met succes wist de maatschappij - geruggensteund door Schiphol - de kortgedingrechter in Haarlem te overtuigen dat de actie van tachtig medewerkers een onevenredig grote impact zou hebben.

Zeker twaalfduizend passagiers zouden de dupe worden van de actie waarbij geen koffers zouden worden geladen of vliegtuigen uitgeparkeerd. Het zou KLM tot vier miljoen euro schade opleveren.

Zeven plagen
Dat zou bij de andere zeven plagen komt die Schiphol deze zomer treffen: files door extra veiligheidscontroles, spoorwerkzaamheden, storingen in het bagagesysteem, tekort aan paspoortcontrolerende marechausseeagenten en een recordaantal vakantiegangers.

De rechter vond de materie te ingewikkeld om direct uitspraak te doen en neemt tot donderdagmiddag 11 augustus de tijd een oordeel te vormen. Tot dan mag FNV geen actie voeren die de werkzaamheden bij KLM treft.

In de tussentijd zijn de kemphanen gemaand het overleg te hervatten. FNV houdt daarbij onverkort vast aan zijn eisen: direct 1 procent meer loon en niet pas in 2018. Ook moeten arbeidsvoorwaarden als ouderenverlof, onaangetast blijven. Wel is de bond bereid met KLM te praten over 'levensfasebewustbeleid'.

De maatschappij wil daarentegen de vorig jaar ingezette besparingen doorzetten, zodat KLM kan blijven investeren in groei. Tot 2020 moet de productiviteit van alle medewerkers jaarlijks 4 procent omhoog; door met minder mensen meer werk te doen en door de loonkosten te matigen.

Actie voeren
Volgens KLM zijn de verschillen kleiner geworden en kan er weer worden gepraat. FNV gaat daar, ondanks de uitspraak, niet op in. "Als zij niet dichter bij onze eisen komen, is er geen reden om weer te onderhandelen," zegt Rogier Esselbrugge.

Werknemers van KLM delen flyers uit aan reizigers op SchipholBeeld Robin van Lonkhuijsen/ANP

De bond blijft zich roeren. "Alleen werkonderbrekingen zijn tijdelijk verboden, maar er zijn voldoende andere manieren om actie te voeren." Zo deelden FNV'ers vorige week op Schiphol pamfletten aan reizigers uit.
Andere bonden zijn het evenmin eens met de KLM-plannen, maar vinden het voor acties nog veel te vroeg. Eerst laten ze hun leden over volgende maand over de voorstellen stemmen.

KLM staat meer rechtszaken te wachten. Na de cabinebonden kondigen nu ook de piloten aan naar de rechter te stappen als de maatschappij pensioenafspraken versobert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden