Lukt het deze enorme drone om op een vliegdekschip te landen?

De Amerikaanse marine probeert vandaag voor het eerst een drone ter grootte van een gevechtsvliegtuig te laten landen op een vliegdekschip. Zo'n landing wordt beschouwd als één van de moeilijkste handelingen die er zijn voor een menselijke piloot.

Een X-47B drone van de Amerikaanse marine tijdens een test op vliegdekschip USS George H. W. Bush in mei. Beeld AP
Een X-47B drone van de Amerikaanse marine tijdens een test op vliegdekschip USS George H. W. Bush in mei.Beeld AP

Dat schrijft persbureau Reuters. Als alles volgens plan verloopt, is de Amerikaanse marine klaar voor de volgende stap: het produceren van onbemande gevechtsvliegtuigen die zich aansluiten bij de vloot van bemande toestellen, om zo gezamenlijk 24 uur per dag het luchtruim te bewaken en tegelijkertijd voldoende aanvalskracht te hebben. Dit maakt onder andere de weg vrij voor de Verenigde Staten om luchtmachtbases van andere landen te gebruiken zonder eerst om toestemming te vragen.

Staarthaak
De drone, genaamd X-47B, zal opstijgen vanaf Patuxent River, een luchtmachtbasis van de marine in de staat Maryland. Van daaruit vliegt het experimentele toestel naar het vliegdekschip de USS George H.W. Bush, die voor de kust van Virginia ligt. Als het daar aankomt zal de drone een soort staarthaak uitwerpen die moet blijven haken aan een vangkabel op het vliegdekschip, zodat de drone vrijwel abrupt tot stilstand komt. Deze vorm van landen is gebruikelijk bij gevechtsvliegtuigen, maar nog niet eerder toegepast bij drones.

Het landen op een schip dat constant beweegt terwijl het vliegtuig zich door de turbulente lucht achter het vliegdekschip begeeft, wordt gezien als zeer moeilijk. Mocht de landing om wat voor reden dan ook op het laatste moment moeten worden afgebroken, dan kan de drone een zogenoemde 'touch-and-go-landing' uitvoeren: landen op de landingsbaan en vervolgens meteen weer opstijgen zonder tot stilstand te komen. Ook die manoeuvre wordt al toegepast bij bemande gevechtsvliegtuigen. De X-47B is daartoe in staat, zo is al bekend, want het toestel heeft die manoeuvre in mei al uitgebreid getest. Toen steeg de drone met succes op van het vliegdekschip.

De X-47B is een testmodel dat nooit in de praktijk zal worden ingezet. De Amerikaanse marine hoopt rond 2020 vergelijkbare drones operatief te hebben die kunnen deelnemen aan missies. Er zijn momenteel vier bedrijven in de race voor een contract om de nieuwe onbemande toestellen te ontwikkelen. De toestellen die alleen gebruikt worden voor tests, zullen uiteindelijk in musea belanden.

Een X-47B voert een 'touch-and-go' uit. Beeld epa
Een X-47B voert een 'touch-and-go' uit.Beeld epa

Predator
Volgens de marine heeft de X-47B vele voordelen ten opzichte van de Predator-drones die nu worden gebruikt. Zo heeft de X-47B een drie maal zo groot bereik en kan het toestel zo geprogrammeerd worden dat het op eigen houtje missies uitvoert, zonder dat daarbij mensen rechtstreeks betrokken zijn. De X-47B werkt niet, zoals de Predator, met een afstandsbediening, maar wordt volledig bestuurd door computerprogramma's. Het gevaarte maakt onder meer gebruik van gps-navigatie en zeer geavanceerde software.

Tegenstanders van het gebruik van drones wijzen erop dat drones momenteel al vele burgerdoden hebben veroorzaakt. Bovendien zou er onvoldoende toezicht zijn op de geautomatiseerde toestellen.

Een MQ-1 Predator drone. Beeld afp
Een MQ-1 Predator drone.Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden