Luchtvaartsector wil CO2-uitstoot met 35 procent verlagen

De luchtvaartsector wil tot 2030 35 procent CO2-uitstoot besparen door samen te investeren in nieuwe vliegtuigen, snellere vliegroutes en de overstap naar de trein voor korte afstanden.

Vliegtuigen van KLM en Transavia op de pier van luchthaven Schiphol. Beeld anp

Dat staat in het Actieplan 'Schoon en Duurzaam' dat woensdag op Schiphol is aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Luchtvaart.

Het plan is opgesteld door de hele luchtvaartsector, NS, onderzoeksinstituten als NLR en TU Delft en werkgevers.

De plannen moeten in 2030 een verlaging van de CO2-uitstoot opleveren die gelijk staat aan de uitstoot van circa 750.000 huishoudens. "Er bestaat te veel het beeld dat de luchtvaart een uitzondering is," zegt Schipholtopman Dick Benschop.

"Maar we zijn gebonden aan internationale verplichtingen. Over tien jaar is Schiphol klimaatneutraal. En we gaan stillere en schonere vliegtuigen stimuleren in onze tarieven; als je vuiler en minder stil vliegt, betaal je meer."

Toeslag op toeslag
De luchtvaartsector wijst er wel op dat de investeringen in het milieu onder druk komen te staan als het kabinet, zoals is afgesproken, in 2021 vliegtaks invoert. "Dat is dan de vierde milieuheffing die we moeten dragen," aldus KLM-topman Pieter Elbers, "waarvan de opbrengst niet ten goede komt aan het milieu."

"Ik geloof dat we op deze manier moeten investeren, met concrete plannen, en niet op een platte manier met belastingen. Als KLM toeslag op toeslag moet betalen, dan is het de vraag of wij kunnen investeren in de productie van biobrandstof."

"We krijgen nog tickettaks bovenop alle heffingen. We kunnen dat geld beter investeren in het verduurzamen van biobrandstof. Er is nu geen enkele regel die ons dat verplicht, maar we hebben de afgelopen vijf jaar de uitstoot per passagier al 17 procent verminderd. We willen blijven investeren, maar dan helpt nog een taks niet mee."

Benschop: "Ik sluit me aan bij Jesse Klaver die vorige week zei: een hogere energierekening leidt niet tot verduurzaming. Dat geldt ook voor de tickettaks."

Btw verhoging
Ook de NS wordt volgens topman Roger van Boxtel getroffen door het beleid van de regering. "Er zitten allerlei ongerijmdheden in. Enerzijds willen ze openbaar vervoer promoten, en investeren in het milieu, anderzijds treffen ze de partijen die dat kunnen doen. Er zitten rare mechanismen in het beleid. Maar desondanks gaan we de afspraken in dit plan gewoon uitvoeren."

Minister Van Nieuwenhuizen is echter resoluut. "Vliegtaks staat in regeerakkoord, dat gaat er gewoon komen. Deze plannen zullen dat niet voorkomen. Je kunt blijven dromen, maar we hebben daar nu eenmaal afspraken over gemaakt."

De minister neemt woensdag en donderdag deel aan een grote milieutop in Wenen.

Klimaatdoelen
Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu zijn niet onder de indruk van het actieplan, zo laten zij in een reactie weten.

"Er is geen sprake van absolute CO2-reductie, er wordt slechts een minder snelle groei van de uitstoot voorgesteld. Met dit plan is de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart in 2030 ongeveer net zo hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen."

"Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte CO2-reductie, net als de rest van Nederland. De luchtvaart barst in Nederland uit z'n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en vervuiling met ultrafijnstof van de sector."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden