Luchtvaartmaatschappijen hekelen nieuwe tarieven Schiphol

De tarieven die Schiphol vraagt aan luchtvaartmaatschappijen gaan volgend jaar 10 procent omhoog. Luchtvaartmaatschappijen hekelen de nieuwe tarieven.

Luchthaven Schiphol Beeld ANP

Schiphol gaat meer geld vragen aan gebruikers van oude, vuile lawaaimakers en wil maatschappijen met de nieuwste vliegtuigen juist belonen.

Easyjet is niet onder de indruk. "Het is niet meer dan een aanpassing van de oude regels," zegt directeur William Vet. "De milieuheffing geldt alleen maar voor de kosten die verband houden met het vliegtuigtype. Die maken maar 20 procent uit van de totale kosten die we aan Schiphol betalen. De rest van de heffing geldt voor passagiers."

Voor de Britse nummer twee op Schiphol betekent het geen prikkel om haar nieuwste toestellen, de A320neo en 321neo, steevast naar Schiphol te laten vliegen.

"We zouden dat graag doen tussen Londen en Schiphol, want die vliegtuigen zijn niet alleen veel zuiniger dan hun voorgangers, maar ook stiller. Alleen besparen we nu nog altijd meer door ze in te zetten op de langere routes, waardoor de lagere kosten voor het mindere brandstofverbruik veel groter zijn dan het voordeel dat we nu op Schiphol kunnen halen."

Easyjet heeft met een aantal andere maatschappijen, waaronder vakantievliegers TUI en Corendon, tot het laatst toe gehamerd op veel verdergaande regels.

Gemiste kans
"Deze prijzen liggen nu voor tenminste drie jaar vast. Schiphol had er veel meer uit kunnen halen en maatschappijen die echt investeren in de nieuwste technologie, kunnen belonen en oudere toestellen kunnen weren. Dit is een gemiste kans."

Ook KLM, TUI en Corendon hekelen de nieuwe tarieven, die Schiphol woensdag vaststelt na consultatie van de maatschappijen.

"We hebben hierover diverse gesprekken met de luchtvaartmaatschappijen gevoerd," aldus een woordvoerder van Schiphol. "Daaruit blijkt dat zij ieder verschillende wensen hebben over hoe de havengelden moeten worden opgebouwd."

"Wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee een impuls geven aan de verduurzaming van de luchtvaart. Dat kan voor luchtvaartmaatschappijen miljoenen euro's schelen. Vanaf 2019 versterken we dat effect, waardoor de financiële prikkel nog groter wordt."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.