Luchtvaartmaatschappijen: altijd twee mensen in cockpit

Alle Canadese luchtvaartmaatschappijen, de Noorse maatschappij Norwegian en de Britse prijsvechter easyJet hebben vandaag de 'Amerikaanse' cockpitregel met onmiddellijke ingang ingevoerd, waarbij er te allen tijde twee personen in de cockpit van een vliegtuig aanwezig moeten zijn. Dat besloten ze naar aanleiding van de ramp met de Airbus van dinsdag. KLM onderzoekt of de regels voor de bezetting van de cockpit moeten worden aangepast.

Cockpit van een airbus A320. Beeld afp
Cockpit van een airbus A320.Beeld afp

De copiloot van het vliegtuig van Germanwings sloot de piloot waarschijnlijk buiten toen hij even de cockpit verliet voor een toiletbezoek. Daarna zou de copiloot het vliegtuig opzettelijk hebben laten crashen. Bij de ramp kwamen 150 mensen om het leven.

Piloten van veel andere vliegtuigmaatschappijen, zoals de KLM, mogen wel alleen in de cockpit achterblijven, net zoals bij de rampvlucht van Germanwings gebeurde. De achterblijvende piloot of copiloot kan mensen die voor de deur staan, de toegang weigeren.

Dat kan ook als het om een bemanningslid gaat dat de juiste code kent. Die kan de piloot die alleen in de cockpit is, gewoon 'overrulen'. Op die manier kan worden voorkomen dat bijvoorbeeld een terrorist een bemanningslid kan dwingen de deur van de cockpit te openen.

Volgens een zegsvrouw volgt de luchtvaartmaatschappij daarmee internationale regels die zijn opgelegd na de aanslagen van 11 september 2001. Bij Transavia geldt dezelfde regeling als bij de KLM.

Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen geldt de aanvullende regel dat er niemand alleen in de cockpit mag achterblijven en een ander bemanningslid even in de cockpit plaatsneemt als piloot of copiloot bijvoorbeeld naar de wc moet.

Een KLM-vliegtuig. Beeld anp
Een KLM-vliegtuig.Beeld anp

Strenge eisen

Die regel geldt in Nederland vooralsnog niet, aldus de KLM-woordvoerster. De luchtvaartmaatschappij onderzoekt of de regels moeten worden aangepast. Daarmee sluit KLM zich aan bij concernpartner Air France, die eerder op de avond ook liet weten dat de regels onder de loep worden genomen.

Bij de KLM zijn regels van kracht die moeten helpen voorkomen dat psychisch gestoorde piloten een vliegtuig besturen. De piloten worden volgens strenge eisen geselecteerd. Voor indiensttreding vindt ook een 'mentale screening' plaats, aldus een woordvoerster. Wat die precies inhoudt, kon zij desgevraagd niet zeggen.

Tijdens hun carrière worden piloten van de luchtvaartmaatschappij regelmatig gecheckt. Tijdens die zogeheten recurrent trainingen, waarbij de opleiding wordt opgefrist, worden ook de mentale screenings herhaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden