Luchtvaartbazen weer samen door een deur

Peter Hartman, president-directeur van KLM (L) en Jos Nijhuis, CEO en bestuursvoorzitter van Schiphol Group (R). Foto ANP Beeld
Peter Hartman, president-directeur van KLM (L) en Jos Nijhuis, CEO en bestuursvoorzitter van Schiphol Group (R). Foto ANP

De bazen van KLM en Schiphol kunnen weer soepel door één deur. ''We zijn eruit'', zegt KLM-topman Peter Hartman. ''Daar komt het op neer'', vult Schiphol-ceo Jos Nijhuis aan.

Sinds september vorig jaar waren de twee nauwelijks meer 'on speaking terms', nadat luchthavenbedrijf Schiphol had bekendgemaakt dat het zijn tarieven voortaan anders wilde berekenen. Daardoor zou de luchthaven voor netwerkmaatschappijen als KLM duurder worden en dat schoot KLM-baas Hartman in het verkeerde keelgat. Want, zo betoogde hij, dat was niet alleen slecht voor KLM maar zou ook ten koste gaan van de zogenoemde mainportfunctie van Schiphol.

Een rapport naar de effecten van de prijswijziging op die mainport moest duidelijk maken wie het gelijk aan zijn zijde had. Dat rapport was ruim een maand geleden af. ''Het rapport was slechts een middel'', zegt Nijhuis. Want dat de twee er hoe dan ook uit moesten komen, was wel duidelijk, in het belang van die mainport en, een veelgehoord argument in de zakenwereld, omwille van de BV Nederland. ''In het rapport werden de feiten van de fictie gescheiden'', zegt Hartman.

In het voorstel van Schiphol zou de luchthaven de tarieven die het de verschillende soorten maatschappijen rekent, dichter tot elkaar brengen. Doorgaans betalen luchtvaartmaatschappijen die passagiers via de luchthaven laten overstappen (transferpassagiers), minder dan maatschappijen die de passagier uitsluitend van en naar die luchthaven brengen. KLM is vooral zo'n netwerkmaatschappij, een maatschappij als easyJet brengt passagiers van A naar B.

Kosten koffers
Schiphol wilde het gat tussen de twee kleiner maken. Onder meer door voortaan koffers apart te berekenen. In dat geval zou een koffer van een transfermaatschappij meer gaan kosten. En dat zou volgens KLM de netwerkfunctie van Schiphol niet ten goede komen. Het rapport moest daar duidelijkheid over verschaffen. ''Het is een soort bijbel; iedereen kan erin lezen wat hij wil'', aldus Hartman. ''Maar de grote lijnen worden wel duidelijk.''

Daaruit is naar voren gekomen dat het voorstel dat in september naar buiten kwam, iets te veel van het goede was. ''Dat had een te groot risico'', zei Nijhuis. Dus is het oude voorstel van tafel en komt er een nieuw voorstel, waar iedereen mee kan leven.

Behalve dat het effect van de wijziging te groot zou zijn, ziet de wereld er inmiddels volgens zowel Nijhuis als Hartman heel anders uit. ''De wereld is veel onrustiger geworden'', zei Nijhuis. ''Anderzijds trekt de economie aan en dat merken we als luchthaven. Dat nemen we ook mee.''

Niet alleen zijn de twee luchtvaartmannen uit de impasse, ze richten ook hun eigen 'Gideonsbende' op. Beide bedrijven leveren iemand uit hun organisatie en die twee gaan in ieder geval een halfjaar alle processen langs. Om te zien of dingen beter kunnen en kosten kunnen worden bespaard en dat is dan weer in beider voordeel. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden