Luchtkwaliteit in Amsterdam niet verbeterd

De luchtvervuiling blijft in Amsterdam onverminderd groot. Op tientallen plekken zit teveel stikstofdioxide (NO2) in de lucht. 'De smerige dieseldampen hangen nog steeds in de stad,' concludeert Milieudefensie.

Auto's rijden over de Stadhouderskade. Beeld anp

Op 33 plekken in de stad werden vorig jaar de wettelijke normen voor NO2 overschreden. Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) aan de gemeenteraad.

Sinds 2015 mag de concentratie NO2 nergens boven de 40 microgram per kubieke meter komen. Op 33 plekken in negen Amsterdamse straten kwam de vervuiling in 2017 boven deze norm, zo is berekend door het RIVM.

In 2016 zat op 23 plekken in 6 straten teveel NO2 in de lucht. Dat gold in 2016 al voor delen van de Stadhouderskade, de Prins Hendrikkade, de Weesperstraat, het Jonas Daniel Meijerplein, de IJtunnelmond en de Amsteldijk. In 2017 kwamen daar ook delen van de Nassaukade, de Wibautstraat en de Valkenburgerstraat bij.

Meer vrachtverkeer
Toch is de luchtverontreiniging daarmee volgens Dijksma niet erger geworden. Het aantal overschrijdingen van de norm is volgens haar alleen toegenomen omdat de stad een nieuwe rekenmethode heeft ingevoerd. De oude berekeningen gingen uit van minder zwaar verkeer dan in werkelijkheid door de stad rijdt. Toen de rekenmethode hierop werd aangepast, nam ook het aantal overschrijdingen van de norm toe.

Dat de luchtkwaliteit niet is verbeterd is, wijt Dijksma aan de groei van de economie. Die brengt vooral meer vrachtverkeer de stad in. Het was wel de verwachting dat de lucht schoner zou worden, omdat motoren elk jaar ietsje schoner worden en omdat sinds vorig jaar oude bestelauto's worden geweerd uit de milieuzone binnen de Ring-A10.

Op hetzelfde peil
Als de rekenmethode van de afgelopen jaren was voortgezet, was het aantal plekken met teveel NO2 in de lucht op hetzelfde peil gebleven, volgens Dijksma.

Maar ook uit de metingen van de GGD over het jaar 2017 blijkt dat op meer plekken teveel NO2 in de lucht zat. Dus ook los van de nieuwe rekenmethode blijkt het aantal plekken waar de wettelijke normen werden overschreden gestegen.

In 2016 waren 26 plekken in Amsterdam met meer dan 40 microgram NO2 per kubieke meter in de lucht. In 2017 ging het om 30 plekken. GGD concludeerde daaruit in juli dat de luchtkwaliteit voor het tweede jaar op rij 'niet ver­beterd en niet verslechterd' was.

NO2-normen overschreden
"Amsterdam voldoet op nog meer plekken niet aan de wet, terwijl de wettelijke normen veel te slap zijn om onze gezondheid te beschermen," concludeert Anne Knol van Milieudefensie nu ook uit berekeningen blijkt dat op tientallen plekken de NO2-normen worden overschreden.

"Het stadsbestuur moet aan de slag om schoon openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar te maken en flink te investeren in de fiets en elektrisch deelauto's."

Knol verwijst naar het hoger beroep in de rechtszaak die Milieudefensie heeft aangespannen tegen de Nederlandse staat vanwege de overschrijdingen van de NO2-normen. Milieudefensie verloor die zaak vorig jaar, nadat het eerder dat jaar in kort geding wel gelijk had gekregen bij de rechter. In februari volgt een nieuwe zitting.

Aangekondigde maatregelen
Wethouder Dijksma belooft in het nieuwe jaar extra maatregelen die zullen zorgen voor schonere lucht. Bij de berekeningen voor de komende jaren is al uitgegaan van meer elektrische taxi's, een ander busnetwerk vanwege de Noord/Zuidlijn, elektrische bussen en een 'knip' in de Prins Hendrikkade, stuk voor stuk maatregelen die al aangekondigd zijn.

Ook is de verwachting dat de milieuzones die dit jaar zijn ingegaan - voor taxi's, touringcars en brommers- een gunstig effect zullen hebben. Uit de berekeningen voor de komende jaren komt dat Amsterdam in 2020 geen overschrijdingen meer kent. Dan komt de NO2-concentratie overal onder de norm. De normen voor fijnstof werden vorig jaar al niet meer overschreden.

Lees verder: Verwachte verbetering blijft uit: lucht in de stad nog net zo vies

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden