Plus

Lovers vertelt het verhaal van onze molens op de Zaanse Schans

De Zaanse Schans heeft er een nieuwe ondernemer bij. Reder Gaby Lovers keerde de overvolle hoofdstad de rug toe om het verhaal van de molens te vertellen.

De Zaanse Schans trok vorig jaar 2,2 miljoen bezoekers. Beeld Joris van Gennip
De Zaanse Schans trok vorig jaar 2,2 miljoen bezoekers.Beeld Joris van Gennip

De wenkbrauwen gingen wel even omhoog op de Zaanse Schans toen Gaby Lovers zich meldde als nieuwe eigenaar van de rederij die tot dan toe de rondvaarten in het erfgoedpark verzorgde.

De familie Lovers, die was in Amsterdam toch een van de grote gangmakers geweest van het massa­toerisme? Is het op de Zaanse Schans soms nog niet druk genoeg met zijn miljoenen bezoekers? Moet er dan nog meer bij?

De derde generatie Lovers grijnst: "Ik heb veel moeten praten om het wantrouwen weg te nemen. Nee, dat vond ik niet vervelend. Ik begrijp die zorgen maar al te goed. Het draait in Amsterdam alleen nog maar om het geld in de branche. De boten vullen zich vanzelf met de huidige drukte. Wat vroeger het laagseizoen was, is nu hoogseizoen. En wat vroeger het hoogseizoen was, is nu complete gekte."

Koffie en souvenirs
Lovers kan vrijuit spreken, want drie jaar geleden werd de Amsterdamse vloot van het familiebedrijf overgedaan aan Tours & Tickets, de onderneming die ook honderdduizenden klanten vanuit de hoofdstad naar de Zaanse Schans leidt voor een snelle rondgang.

"Het zijn de operators die tegenwoordig bepalen waar de mensen heengaan, waar ze hun koffie drinken en waar ze hun souvenirs kopen. De ondernemers krijgen veel van de stad en geven er in mijn ogen weinig voor terug."

Gaby Lovers wilde volgens eigen zeggen terug naar de basis, toen de rondvaartboot niet alleen een fantastische melkkoe was, maar ook een vehikel voor een boeiend verhaal.

"Ik vind massatoerisme niet interessant meer. Het is oppervlakkig, snel en vluchtig. Ik wil op de Schans juist een bijdrage leveren aan de gewenste verdieping door het verhaal van onze molens over het voetlicht te brengen."

Hollandse helden
En dan niet de molen als decoratief element op de achtergrond van de miljoenen selfies die in het erfgoedpark worden geschoten. Voor Lovers zijn de molens de Hollandse helden die van ons land een economische grootmacht hebben gemaakt.

Wiekend van enthousiasme: "De Zaanstreek was in de zeventiende eeuw met meer dan duizend molens het eerste industriegebied in Europa. Zonder die molens was er nooit een Gouden Eeuw geweest."

Dat verhaal wil Lovers vertellen. De twee rondvaartboten worden uitgerust met beeldschermen waarop in tien talen uitleg wordt gegeven over het industrieel erfgoed. De teksten zijn ingesproken door tachtig acteurs, voegt de ondernemer eraan toe.

"Maar we gaan hier niet met proppers werken om maar zoveel mogelijk bezoekers in de boot te duwen. We willen de mensen bedienen die nieuwsgierig zijn naar het verhaal van de Zaanstreek."

Lovers wil daarbij nadrukkelijk op zoek gaan naar de Nederlandse bezoekers, zegt hij, een groep die zich momenteel nogal laat afschrikken door het cliché van kaas en klompen dat nog altijd kleeft aan de Schans.

"Jammer, want het erfgoed dat hier staat te pronken is Nederlands erfgoed. En ik durf te wedden dat het verhaal van de Zaanstreek ook voor veel Nederlanders nieuw is. Wie weet nu dat de beroemde Claude Monet hier heeft geschilderd?"

2.200.000

De Zaanse Schans trok vorig jaar 2,2 miljoen bezoekers. Prognoses houden rekening met een jaarlijkse groei van 5 procent.

De wens tot verdieping sluit naadloos aan op de plannen van de stichting die de Zaanse Schans beheert, vertelt directeur Maarten van der Meer, die in maart van dit jaar neerstreek in het erfgoedpark.

"Onze doelstelling is nadrukkelijk het verhaal te vertellen van de Zaanse houtbouw. Zo is de Zaanse Schans begonnen. Die doelstelling dreigt soms wat onder te sneeuwen in de toeristische drukte, maar we hebben met alle partijen op de Zaanse Schans afgesproken dat we daar in de komende jaren flink mee aan de slag gaan."

Verbreding
Het beschermd dorpsgezicht aan de Zaan trok vorig jaar 2,2 miljoen bezoekers. Dat aantal zal de komende jaren alleen nog maar verder stijgen. "Uit de prognoses blijkt dat we rekening moeten houden met een jaarlijkse groei van vijf procent," vertelt Van der Meer.

"Dat is fors, maar de grote drukte zit vooral in het voorjaar. In de relatief rustige maanden willen we op zoek gaan naar verbreding van de doelgroep, door bijvoorbeeld meer Nederlandse bezoekers te trekken."

Dat laatste is ook de inzet van Vereniging De Zaansche Molen, die de acht industriële molens op de Schans in eigendom en onderhoud heeft. Vandaag maakte de vereniging bekend dat een negende molen in aantocht is, namelijk een replica van de oliemolen Rad van Avontuur, die in 1648 in Oost-Zaandam werd opgetrokken.

Daarnaast heeft de vereniging vorig jaar al de villa Kalverliefde aangekocht met een stuk grond die grenst aan het erfgoedpark. Daar moet in 2020 een molenmuseum zijn verrezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden