Plus

Louder Than Bombs: familiedrama zonder uitbarstingen

Wat begint als een thriller over het leven en de dood van een moeder, verandert in een geslaagd familiedrama.

null Beeld -
Beeld -

Het is altijd gevaarlijk om van een nieuwe filmgolf te spreken - voor je het weet is hij alweer voorbij - maar dat de Noorse film furore maakt, kan iedereen zien. Het intrigerende Out of Nature van Ole Giaever is nog maar net uit de filmtheaters verdwenen of de volgende Noorse film dient zich aan. Nou ja, Noors: Louder Than Bombs, de derde film van de Noorse filmmaker Joachim Trier, is een Engelstalige coproductie van Noorwegen, Frankrijk en Denemarken met Isabelle Huppert.

Familie met issues
We zien haar in flashbacks als de New Yorkse oorlogsfotografe Isabelle, die getrouwd is en twee zonen heeft. Haar man Gene (Gabriel Byrne) staat op zijn zachtst gezegd niet te juichen bij haar gevaarlijke werk en leeft altijd met de angst dat haar iets overkomt. De bittere ironie wil dat als Isabelle het rustiger aan gaat doen zij in New York door een auto-ongeluk om het leven komt. De gevolgen van haar dood zijn drie jaar later nog duidelijk zichtbaar in het gezin, waarin Gene worstelt met de opvoeding van de vijftienjarige tiener Conrad (sterk speelfilmdebuut Devin Druid), die zich opsluit in de wereld van computerspelletjes.

Over zijn oudere zoon Jonah (Jesse Eisenberg), een getrouwde, net vader geworden twintiger met een succesvolle universitaire carrière, maakt hij zich minder zorgen. Het is de vraag of dat terecht is, want Jonah heeft ook een paar issues.

Louder Than Bombs

Regie Joachim Trier
Met Jesse Eisenberg, Isabelle Huppert
Te zien in City, Filmhallen, The Movies, Studio K, Tuschinski

Als hij voor een paar dagen naar het ouderlijke huis komt om met zijn vader een postume tentoonstelling over het werk van zijn moeder voor te bereiden, hangt het verleden als een inktzwarte wolk boven het gezin. Jonah en Gene weten iets over Isabelle, dat zij voor Conrad verborgen houden. Als een vroegere collega van Isabelle (David Strathairn, altijd goed) aankondigt een artikel met een schokkende waarheid over Isabelle te publiceren, zet dat de gezinsverhoudingen nog eens extra onder druk.

Gevangen in patronen
Louder Than Bombs begint als een thriller over het leven en de dood van Isabelle - wat is er precies gebeurd? - maar verandert halverwege in een intelligent gelaagd familiedrama. De film zoekt het niet in melodramatische uitbarstingen, maar toont zorgvuldig de ingesleten verhoudingen en patronen waarin Gene en zijn zonen gevangen zitten.

Geholpen door zijn vaste coscenarist Eskil Volgt bewijst Trier na Reprise en Oslo, August 31st andermaal dat hij overtuigend de chaos in de hoofden van personages voelbaar weet te maken. In Reprise dwong hij de kijker in het hoofd van een psychotische schrijver, in Oslo, August 31st van een man die zelfmoord wilde plegen en in Louder than bombs in het hoofd van de in zichzelf gekeerde Conrad. De jongen straalt zo'n broeierige onrust uit, dat de kijker verwacht dat hij elk moment kan exploderen. Dat moet Gene zich aantrekken, want als Louder than bombs een boodschap heeft, is het dat ouders niet moeten liegen tegen hun kinderen. Dat is altijd schadelijker dan de waarheid, hoe pijnlijk die ook is.

Regisseur Joachim Trier Beeld Maarten Steenvoort
Regisseur Joachim TrierBeeld Maarten Steenvoort
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden