Londen als platform voor innovaties

In de topsport wordt het verschil tussen goud en zilver steeds kleiner. Vroeger waren de verschillen tussen de concurrenten altijd met het blote oog waarneembaar, nu kan het tijdens de Olympische Spelen van Londen gebeuren dat zelfs de meest geavanceerde tijdwaarneming niet de winnaar kan aanwijzen. Om een atleet nét dat beetje voorsprong te geven ten opzichte van zijn concurrenten, worden in de aanloop naar het belangrijkste sportevenement ter wereld steevast innovaties gepresenteerd. Soms met succes, soms ook niet.

Vorige week werd de splinternieuwe DSM-roeiboot uit het water gehaald door de Mannen Acht, omdat de equipe niet tevreden was over de hypermoderne boot. Beeld ANP
Vorige week werd de splinternieuwe DSM-roeiboot uit het water gehaald door de Mannen Acht, omdat de equipe niet tevreden was over de hypermoderne boot.Beeld ANP

In Nederland speelt vooral multinational DSM een voortrekkersrol op het gebied van innovaties. Een logisch besluit, aangezien het bedrijf zichzelf ziet als een broedplaats voor vernieuwing. 'En atleten zijn veeleisende klanten, want het gaat vaak om een tiende van een seconde', zegt Elvira Luykx, directeur sponsoring van DSM.

Dat topsporters kieskeurig zijn, is in het verleden vaak genoeg bewezen. Vlak voor de Winterspelen van Vancouver (2010) ontdeed een meerderheid van de langebaanschaatsers zich van de allernieuwste outfit (die in het diepste geheim was ontwikkeld), omdat ze eraan twijfelden of het pak inderdaad 'sneller' was. En vorige week nog werd de splinternieuwe DSM-roeiboot uit het water gehaald door de Mannen Acht, omdat de equipe niet tevreden was over de hypermoderne boot. De roeiers kozen ervoor om, vlak voor 'Londen', terug te gaan naar het vertrouwde materiaal van de Duitse fabrikant Empacher.

'Als zij het gevoel hebben dat een andere boot beter bij hen past, dan hebben we daar respect voor', verklaart Luykx. 'Een innovatie mag nooit een topprestatie in de weg staan.' Toch is daarmee het project niet mislukt, benadrukt de directrice. Het ingezette innovatieproject gaat namelijk gewoon verder en de twee andere Nederlandse roeiformaties (Vrouwen Acht en lichte vier-zonder-stuurman) varen wel gewoon in de DSM-boot.

Het Nederlandse bedrijf investeert jaarlijks enkele honderdduizenden euro's in sportinnovaties en introduceert in Londen ook een speciaal tenue voor de baan- en wegwielrenners. In dat pak is Dyneema verwerkt, een stof die extra bescherming biedt tijdens valpartijen. Volgens DSM wordt daarmee de kans op schaaf- en brandwonden aanzienlijk beperkt. Dyneema werd tijdens 'Vancouver' al geïntroduceerd in de pakken van de shorttrackers en wordt sindsdien ook verwerkt in bepaalde merken motorkleding.

Ook de exclusieve wielertenues die Lars Boom en Marianne Vos in Londen tot hun beschikking hebben, zullen in de toekomst waarschijnlijk gewoon in de winkel liggen. Maar dat is niet het primaire doel van DSM. 'Wij werken namelijk vooral business to business', zegt Luykx. 'Topsport is een ideaal platform om te laten zien wat wij doen op gebied van innovatie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden