'Lolz', 'Tweeps' en 'Mwahahaha': Engels woordenboek wordt hip

De Oxford English Dictionary (OED), zeg maar de Dikke Van Dale van de Engelse taal, bestaat al sinds de negentiende eeuw. Maar ook het oude boekwerk ontkomt niet aan modernisering, getuige de nieuwe woorden die sinds vandaag officiëel aan de woordenlijst zijn toegevoegd.

Beeld Thinkstock

Oxford Dictionaries Online, de online versie van het woordenboek, is verantwoordelijk voor de toelating van de nieuwe lading aan hippe woorden en begrippen. Zo is daar het woord 'tweeps', door OED omschreven als: 'iemand's volgers op de socialenetwerksite Twitter.' En wat te denken van Lolz: 'een uitdrukking van plezier, gelach of amusement; voornamelijk online gebruikt.' Verder doet onder andere het woord ridic, een hippe afkorting van het woord ridiculous (belachelijk), zijn intrede.

Schaamstreek
Nog een paar voorbeelden: 'photobombing' (een foto laten mislukken door voor de lens te springen op het moment dat hij wordt genomen), 'vajazzling' ('het versieren van de vrouwelijke schaamstreek met kristallen, glitter of andere decoraties') en UI, de afkoring voor User Interface (gebruikersinterface).

Op de website van Time staan ook een aantal nieuw toegevoegde woorden en begrippen die inmiddels alweer wat ouderwets aandoen, zoals 'Date Night' (een avond die is gereserveerd voor een romantische aangelegenheid), 'dirty martini' (een cocktail) en group hug (groepsomhelzing). Het woord douche heeft er een nieuwe betekenis bij gekregen: een afschuwelijk of verachtelijk persoon (ook wel douchebag genoemd).

Volgens Mashable is het meest in het oog springende nieuwe woord dat de Universiteit van Oxford aan de Engelse taal heeft toegevoegd de uitgeschreven versie van een gemene lach: 'mwahahaha'. De site vraagt zich af wie bepaalt uit hoeveel 'ha's' het woord moet bestaan. En waarom geen 'b' in plaats van een 'm'? De website vindt het maar 'ridic'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden