Loire kan hier niet aan tippen

Het allereerste wijnartikel dat ik jaren geleden voor Het Parool schreef, had Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc als onderwerp. Puur eigenbelang. Want die vond ik - en dat vind ik trouwens nog steeds - bijzonder lekker. Nu wil ik nog niet zo ver gaan als mijn Engelse collega Oz Clarke. Hij noemt Marlborough, het noordelijke wijnbouwgebied op het Nieuw-Zeelandse zuideiland, waar de mooiste wijnen van deze druif vandaan komen, zelfs The Sauvignon Blanc Capital of The World.

Niet dat ik bang ben dat ik dan de toorn over mij afroep van de wijnbouwers in de Loire, die momenteel liever Oz' bloed drinken dan hun eigen Sancerre, Pouilly-Fumé of Menetou-Salon. Zij hebben immers al een fatwa over Oz uitgesproken en zo'n doodswens moet natuurlijk wel een beetje exclusief blijven.

Maar ik begrijp het wel. Waar veel sauvignon blanc uit de Loire nog wel eens kaal en schraal wilde zijn (ook de duurdere soorten), trakteert het meeste Nieuw-Zeelandse wit van deze druif ons op een heerlijke vulling. Zalige geur, heerlijk sap. Veelal met passievrucht, kiwi en kruisbessen in de aandronk en een verrukkelijk bezoekje aan de groenteman in zijn afdronk. Met rijpe tomaten en rode paprika, asperges, kruiden, rabarber en citrus. Vooral de Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc is een unieke wilde witte, die de verbastering van het begrip sauvage eer aandoet. Onstuimig, dynamisch, energiek.

Toch, de 'maar' die jaren geleden al gold, geldt nog steeds. Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc is kostbaar. En al wordt er ook in Nieuw-Zeeland steeds meer sauvignon blanc aangeplant, de wijnbouw kan de vraag niet aan. Daarom ben je een tientje in euro's voor een echt goede zo kwijt. Bij Albert Heijn staat wel een aardige voor 5,99 euro, die gemaakt is door Montana. En bij Aldi vond ik een aantal weken geleden nog een erg prettige Spy Mountain 2006 voor maar 5,49 euro. Maar ik vrees dat deze niet tot een vaste waarde in het assortiment behoort.

Liefhebbers van de echte top zijn aangewezen op de wijnspeciaalzaken. En nu weet ik wel dat het nieuwe Grape District zich liever niet zo noemt, ze doen wel louter in wijn. En meestal in goede tot heel goede.

Van hen kende ik al Saint Clair 2006 uit Marlborough, een huis dat in zijn beginjaren door Albert Heijn werd gevoerd. Maar het kon waarschijnlijk niet meer kon voldoen aan de verlangde hoeveelheden of aan de gewenste kortingspercentages. Nu is het dus een wijnspeciaalzaakwijn. En misschien hoort een wijn van New Zealand Wine Producer of the Year, want dat werd Saint Clair in 2005, daar ook veel meer thuis.

Prachtige, knisperende, stuivende sauvignon blanc met veel passievrucht en citrus. Kost 11,95 euro. Maar voor 14,95 euro mag u ook mee op hun vlaggenschip. Van de Pioneer Block 4 'Sawcut' 2006 maakte wijnmaker Matt Thomson maar een paar duizend flesjes. En daarvan zijn er - we mogen ons gelukkig prijzen - enkele honderden in Nederland beland. Wie zich haast, vindt nog wat en wordt vervolgens getrakteerd op een prachtige, complexe sauvignon blanc. Met passievrucht, kruisbessen, rinse appels, limoen en zachtbitter grapefruit. Prachtige, gevulde wijn.

En wat gebeurt er ondertussen in Frankrijk? Daar rust men niet. Van de Loire meldde ik al eerder dat deze wijnstreek op de weg terug is, al berust mijn constatering nog voornamelijk op proefnotities van witte wijn in het budgetsegment. Maar de Franse wijnindustrie heeft bovendien een briljante tegenzet uitgevoerd. Niet in de wijngaarden, maar in de wereld van de haute finance. In 2005 kocht Pernod Ricard Allied Domecq op, waarmee het ook in één klap eigenaar werd van Montana, de grootse producent van Nieuw-Zeeland. Kunnen ze nu van dichtbij bekijken hoe het ook kan. (HAROLD HAMERSMA)

Grapedistrict
Van Woustraat 54
tel. 020-66 44 849
Haarlemmerstraat 112
tel. 020-63 88 570
www.grapedistrict.nl

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden