Review

Linha de passe **

null Beeld

Regie: Walter Salles
Met: Sandra Corveloni, João Baldasserini, Vinicius de Oliveira, José Geraldo Rodrigues

Arm zijn is nooit leuk. Maar in Braziliaanse achterbuurtfilms als Cidade de deus en Tropa de Elite scheen tenminste de zon. Wat een niet te onderschatten voordeel is als je op straat moet zien te overleven.

In Linha de passe reageert Walter Salles (Central do Brasil, The motorcycle diaries) op zulke sexy Braziliaanse gangsterfilms door de kijker onder te dompelen in de levens van een moeder en haar vier zoons in een opmerkelijk druilerig São Paulo. Salles bedient zich in de meest letterlijke zin van kitchensink-realisme: de gootsteen van de geportretteerde familie is voortdurend verstopt. Dat bepaald niet subtiele symbool voor stagnatie is typerend voor dit moeilijk verteerbare - maar desondanks bekroonde - melodrama. De tegenstellingen tussen de vier zoons van ploeterende moeder Cleuza (Sandra Corveloni) zijn schematisch uitgewerkt.

Terwijl de één droomt van een carrière als profvoetballer, zoekt een halfbroer zijn toevlucht in een evangelistische gemeenschap. Een andere zoon heeft een baby verwekt en probeert zijn schamele motorkoeriersinkomentje aan te vullen met straatroversactiviteiten, die alras uit de hand lopen. Het jongste broertje is zwarter dan de anderen en is geobsedeerd door de zoektocht naar zijn vader, die buschauffeur was. En dan is Cleuza tot overmaat van ramp nog zwanger van een vijfde kind.

Net als de andere verwekkers van haar kinderen is ook de laatste met de noorderzon vertrokken. De verschillende zoektochten van de zoons naar vaderfiguren zijn door Salles naast elkaar gezet in een theatrale parallelmontage, waarbij de gedragen muziek van Oscarwinnaar Gustavo Santaolalla (Babel, Brokeback Mountain) ons voortdurend inpepert dat het leven in deze achterbuurt een tranendal is.

De ellende van de achterbuurtbewoners wordt weinig elegant afgezet tegen de materiële overvloed in de gegoede familie waar Cleuza werkt als schoonmaakster. Zelfs als één van de zoons eindelijk die gootsteen ontstopt, is het vooruitzicht op enige verbetering minimaal. En de zon schijnt nog steeds niet. (FRITZ DE JONG)

www.linhadepassemovie.co.uk

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden