Lingeriereclame verboden: te seksueel getint

De reclamecampagne voor lingerie van winkelketen Marks & Spencer (M&S) die te zien was op de zijkant van stadsbussen, is verboden door ASA, de Britse Reclame Code Commissie onder het motto 'te seksueel getint' en daarom ongeschikt voor kinderen. Dat meldt de Telegraph.

© ASA Beeld
© ASA

De poster lokte een reeks publieke klachten uit die onderzocht werden door de 'Advertising Standards Agency'. De waakhond bestempelde het totaalbeeld dan ook als 'sociaal onverantwoord' en verbood M&S vervolgens elke vorm van openbaar vertoon.

Klachten
Er werd onder meer geklaagd dat door de poster het beeld van vrouw als lustobject gestimuleerd wordt. Bovendien zou de reclame te seksueel suggestief zou zijn en daar zouden te veel kinderen aan blootgesteld worden.

Een ander poster van dezelfde reclamecampagne werd door ASA gespaard van verbanning, omdat het slechts 'mild seksueel' zou zijn. Er wordt daarbij vanuit gegaan dat kinderen wel beseffen dat het om de lingerie gaat, en dat het model daarom niet volledig gekleed is.

Pose
De poster die wel verboden werd, heeft dat indirect te danken aan de pose: 'We besloten dat de pose van de vrouw geknield op het bed, overdadig seksueel is. Zeker omdat ze haar benen spreidt, haar rug gekromd heeft, en een hand boven haar hand en op haar dij heeft. Bovendien doen de nylons met kanten rand er nog een schepje bovenop.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden