Liever één Neneh dan drie Rihanna's

Neneh Cherry stond zaterdagavond met het progressieve elektroduo Rocketnumbernine in een stampvol MC Theater. In de wijde omtrek sloegen de seismografen uit.

Beeld anp

Exact een week nadat Rihanna (1988) met een gelikte show de Ziggo Dome op zijn kop zette, betreedt Neneh Cherry (1964) het podium van het MC Theater. In de zaal bevinden zich voornamelijk dertigplussers, maar ook een opvallend aantal nieuwsgierige twintigers heeft de zaal op het Westergasterrein weten te vinden. Enkele van hen zeggen haar hits Buffalo stance, Manchild en Inna city mama van hun ouders te kennen. Anderen kennen haar via via en hebben haar muziek opgezocht op Spotify. Maar, zo heeft Neneh van tevoren laten weten, haar hits gaat ze niet spelen. Ze is in Amsterdam om het album te promoten dat ze momenteel opneemt met de broers Ben en Tom Page van het progressieve elektroduo Rocketnumbernine.

De Zweedse Neneh (halfzus van zanger Eagle Eye en stiefdochter van jazztrompettist Don Cherry) mag bijna twee keer zo oud zijn als de Amerikaanse zangeres met de Caribische roots, haar vocabulaire en attitude doen zeker niet onder voor dat van haar jeugdigere collega. Dat blijkt wel als ze Rocketnumbernine aan het publiek voorstelt. 'Dit is Tom,' zegt ze en wijst naar de man achter de toetsen. 'En dit is Ben,' terwijl ze zich richt tot de man achter de drums. Die schudt zijn hoofd. 'Fuckin' shit', flapt ze eruit, 'dit gebeurt me nou elke keer!' Maar ook de muziek - die doet denken aan het experimentele werk van acts als Radiohead en Four Tet - is vele malen spannender dan de commerciële popsongs van de diva uit Barbados.

En ook de sexy outfits, suggestieve bewegingen en begeleidingsband vol uitgerangeerde artiesten heeft de 49-jarige Neneh niet nodig om de zaal op zijn kop te zetten. Bij haar ligt de nadruk op zang en muziek, en minder op de show. Haar stem is sterk en lijkt in de loop der jaren zelfs krachtiger geworden. De muziek is tribal, ongepolijst en rauw en de beats stuiteren met een hoge frequentie door de zaal. Dat heeft ook zijn weerslag op het publiek. Hoewel de songs alleen nog via Soundcloud te beluisteren zijn, springen de meeste mensen vanaf het derde nummer mee. De vloer van het theater trilt ervan. Neneh laat weer eens zien waar ze goed in is, en dat is pionieren met experimentele dance.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden