PlusToerisme

Lieve toerist, wil je spreiden?

Je kan 'de rest van Nederland' in de etalage willen zetten op de grootste toerismebeurs van Europa, maar de massa blijft vooral geïnteresseerd in Amsterdam. 'Spreiden? De meeste mensen gaan toch voor hartje centrum.'

Naar de Wallen, Rembrandt en Van Gogh zien, en dan in het zonnetje op de letters klimmen voor een selfie, dat wil de gemiddelde toerist nu eenmaal Beeld Marc Faasse
Naar de Wallen, Rembrandt en Van Gogh zien, en dan in het zonnetje op de letters klimmen voor een selfie, dat wil de gemiddelde toerist nu eenmaalBeeld Marc Faasse

Hij praat zich de blaren op de tong. De hele dag moet Remko Smallenbroek het uitleggen, in alle talen die hij machtig is: "Nederland is méér dan Amsterdam." De verkoopmanager van Stayokay is het gewend. "Amsterdam verkopen is geen kunst, de stad verkoopt zichzelf. Maar om onze hostels buiten de stad óók vol te krijgen, moeten we echt werken."

Het gonst in de Messe in Berlijn. Woensdag is zo'n beetje de grootste toerismebeurs van Europa van start gegaan. Dit weekend zijn de deuren ook geopend voor consumenten, maar de eerste drie dagen was de gigantische beursvloer exclusief voor de branche.

Touroperators ontmoeten musea, resorts en hotels. Bestemmingen in de verste uithoeken van de wereld bieden zich aan, toeristische activiteiten zetten zichzelf in de etalage. Wie geld wil verdienen aan toerisme, mag in Berlijn niet ontbreken.

Nederland, min Amsterdam
En dus zijn niet alleen Jutland, Ecuador en Iran te vinden in de meer dan vijftig hallen die de Messe telt, maar is ook Nederland aanwezig. Nederland, níet Amsterdam. De stad krijgt vanzelf ruim voldoende bezoekers, meer toeristen werven is niet nodig.

Nederland biedt zestig stands op een oppervlakte van vierhonderd vierkante meter. En zie: zo'n beetje de helft zit toch in en rond Amsterdam. Zij hebben het makkelijk. Voor de andere helft is het aanpoten, want voor de toerist bestaat Nederland toch hoofdzakelijk uit Amsterdam. Niet voor niets zijn de grote spelers aanwezig. De rondvaartjongens en Tours & Tickets, het Rijksmuseum en de Heineken Experience.

Neem de Russen of de reizigers uit het Midden-Oosten. "Die komen één keer naar Nederland en die willen echt maar één ding," zegt Ravil Faizrachmanov van DLC Travel Associates: "En dat is Amsterdam."

Hij probeert ze wel eens uit te leggen dat Den Bosch ook een mooie stad is, of Utrecht. "Maar daar hebben ze nooit van gehoord. Toeristen zoeken iets bekends. Ze willen de Wallen, het Rijksmuseum en een rondvaart. De rest interesseert de meesten niet."

Dat zeggen ze ook bij Clink Hostels, het Britse bedrijf dat een vestiging heeft bij de pont in Noord. Daar moet Clink zitten, legt een verkoopster van het bedrijf uit. "Amsterdam, daar wil iedereen heen. De reis is goedkoop en je kan er alles wat je hartje begeert: de Red Light District, blowen in coffeeshops en feesten. Het grootste deel van onze doelgroep wil helemaal niet de stad uit, die wil juist centraal zitten."

Rondje Taj Mahal
Prabesh Karim vertegenwoordigt een Indiase reisorganisatie. Hij zegt dat Amsterdam 'hot' is in zijn land. "Steeds meer Indiërs kunnen zich een reis veroorloven en als ze dus naar Europa komen dan hebben ze gemiddeld één dag voor Nederland. In de praktijk betekent dat het Anne Frank Huis en een rondvaart."

Hij begrijpt dat Nederland ook graag andere plekken onder de aandacht wil brengen, maar dat zit er gewoon niet in. "Draai het eens om: Nederlanders die naar India gaan, maken ook allemaal hetzelfde rondje met de Taj Mahal als hoogtepunt. Dat valt mensen niet kwalijk te nemen, zo werkt het gewoon."

De rondvaartbedrijven, de Heineken Experience en het Rijksmuseum, het was er stervensdruk de afgelopen dagen. Er werden deals gesloten en contacten gelegd en onderhouden. Het zou de komende seizoenen zomaar weer topdruk kunnen worden. In Amsterdam.

'Hard werken, maar de wil is er'

Zeg het woord 'spreiden' en iedereen op en rond de Nederlandse stands op toerismebeurs ITB in Berlijn slaakt een diepe zucht. De ondernemers willen wel, maar het is bijna ondoenlijk om toeristen weg te lokken uit het centrum van de stad.

"Heel ingewikkeld," zegt Max Schreuder van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. "Het is hard werken, het vergt samenwerking, maar de wil is er. De eerste initiatieven zijn genomen."

Zo start over twee weken de dagelijkse busverbinding tussen Amsterdam en Nuenen, zegt Schreuder. In samenwerking met het Van Goghmuseum. Eerst in Amsterdam de schilderijen van Vincent van Gogh zien, daarna in zijn geboortedorp rondlopen.

"Het is klein, maar het is wel wat we ons in Nederland als doel hebben gesteld: mensen laten kennismaken met iets nieuws. En het ontlast Amsterdam, een beetje."

Het is een zaak van een lange adem, zegt Frans van der Avert, directeur van Amsterdam Marketing. Maar hij ziet wel degelijk successen met de spreiding van de drukte.

"Mensen die voor het eerst de stad bezoeken gaan naar de geijkte plaatsen, die zal je niet snel verleiden naar de Hallen te gaan. Maar dat is de helft. De andere helft zijn mensen die al in Amsterdam zijn geweest, de terugkomers. Harde cijfers zijn er niet, maar wij krijgen signalen dat we er bij deze groepen wel degelijk in slagen hen naar plekken buiten de binnenstad te krijgen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden