Plus

Liesbeth Coltof: 'Ik denk altijd in het groot'

Haar werk als pionier van modern jeugdtheater heeft Liesbeth Coltof een nominatie opgeleverd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst. 'Er zitten veel vragen achter mijn werk.'

Liesbeth Coltof: 'Ik zoek de grens op' Beeld Eva Plevier

De repetitiedag in theater De Rietwijker in Banne Buiksloot is ten einde. Zangeres Frédérique Spigt, die voor de familievoorstelling De Krijtkring (naar Bertolt Brecht) 16 nieuwe nummers schreef, roept haar hond bij zich die de dag onder de tafel heeft doorgebracht.

Regisseur Liesbeth Coltof (64) overlegt met vormgever Guus van Geffen over de maten van het decor en hoe dat pasklaar kan worden gemaakt voor kleinere toneelvloeren.

Op 1 januari 2019 draagt Coltof het artistiek leiderschap van jeugdtheatergezelschap De ­Toneelmakerij over aan regisseur Paul Knieriem. Ze gaat zich toeleggen op een ambitieus internationaal project om de 'vergeten' kinderen van de wereld met theaterprojecten voor het voetlicht te brengen.

Dat sluit mooi aan bij het werk dat ze al decennia doet in conflict­gebieden en ontwikkelingslanden. "Nu ik ouder word, gaat het me steeds minder over wat ík maak en steeds meer over wat ik meehelp mogelijk te maken. Het is groot denken, maar ik heb altijd groot gedacht."

Wat kenmerkt uw werk?
"Holy focker... Ik denk dat mijn werk in zekere zin altijd geëngageerd is. Theater is een prachtig medium, omdat het heel dicht op de wereld staat, het reageert en ziet vooruit, is in dialoog met de wereld. Of ik nou een voorstelling maak met nieuwe tekst of een klassieker, het begint altijd bij iets wat ik zie, hoor of meemaak."

"Het kan op twee manieren ontstaan. Uit nieuwsgierigheid - hoe kan dit, hoe zit dat? - en uit boosheid: hoe kán dit, hoe is dit mogelijk? Er zitten veel vragen achter mijn werk en ik werk altijd voor en vanuit kinderen. Altijd voor en vanuit de machtelozen, degenen die geen stem hebben of maar een klein stemmetje."

"Vanuit mijn nieuwsgierigheid en omdat ik me verveel als ik mezelf herhaal, heb ik altijd met verschillende theatervormen geëxperimenteerd, die variëteit is echt iets van mij. Ik zoek ook de grens op. Mijn werk is vaak begeleid met commentaar als: 'is dit wel geschikt voor kinderen?' Soms wordt er ook enorm gelachen, maar ik vind het belangrijk dat voorstellingen je raken, dat er iets in je gaat trillen."

Hoe manifesteert u zich in Amsterdam?
"Amsterdam is mijn thuishaven, ik ben geboren aan de Amstel. Amsterdam is voor mij ook een stad van geven en nemen. Wij krijgen geld en vertrouwen en moeten daarvoor de stad iets ­teruggeven."

"Ik heb me de pestpokken gewerkt, maar nu ik vertrek bij De Toneelmakerij, sta ik stil bij wat me die 29 jaar allemaal is gegund en gegeven. Het is een vibrerende stad die van cultuur houdt. En het Amsterdamse publiek is heel fijn, zo gemêleerd. Misschien zitten niet ­alle 180 nationaliteiten in de zaal, maar wel veel."

"Amsterdam staat voor het nieuwe kleur­rijke samenleven dat hopelijk de nieuwe wereld wordt. Niet alleen kleurrijk in de zin van huidskleur, maar in de grote diversiteit van mensen. Ik hoor echt in Amsterdam."

Welke raakvlakken heeft uw kunst met de stad?
"De kinderen, de jongeren en hun ouders. Daar raakt mijn kunst, het theater dat wij maken, de stad. We maken ook dingen die zijn gebaseerd op de stad. Al een kleine twintig jaar geleden maakten wij onze eerste voorstelling op locatie, in een flat in de Bijlmer."

"Of neem Expeditie Javastraat, met voorstellingen overal in de straat. Bij voorstellingen in de buurt is de drempel minder hoog voor gezinnen bij wie theater niet zo in de cultuur zit."

Een van de criteria voor de prijs is cultureel ­ondernemerschap. Wat doet u om uw kunst onder de mensen te krijgen?
"Ik ben altijd enorm ondernemend geweest. We hebben bijvoorbeeld de schoolprojecten ­opgezet voor cultuureducatie, dat hebben wij echt voor elkaar gekregen. Als ik eerlijk ben: dat hele jeugdtheater."

"Ik hoor met een aantal mensen tot de pioniers van het moderne jeugdtheater, waar anderen nu weer nieuwe hoofdstukken aan toevoegen. Vroeger had je kabouters, elfjes, sprookjes. Nu is er theater dat kinderen serieus neemt, wie ze zijn, wat ze ­kunnen en waar ze mee bezig zijn."

Wat doet u over 10 jaar?
"Dan werk ik nog steeds, dat weet ik zeker - ­tenzij ik doodziek ben. Ik zal nog regisseren, maar me ook werpen op dingen die ik belangrijk vind. Ik heb ervaren dat theater een belangrijke factor is om mensen een stem te geven; het helpt hen zich te uiten, te verwerken, plezier te hebben ook. Zich gezien te voelen."

"Elk jaar komt Unicef met een rapport over kinderen in de wereld. Over het algemeen gaat het beter, maar er is ook een heel grote groep kinderen met wie het slechter gaat en die groep groeit snel. Je kunt ze de vergeten kinderen noemen."

"Met de stichting 10 Children, die we gaan opzetten, hebben we tien plekken uitgekozen waar we met kinderen aan het werk te gaan, niet van bovenaf opgelegd maar in samenwerking met plaatselijk theater, ngo's, fotografen en kunstenaars. En niet van 'o,o,o, wat zielig', maar reëel. Om bewustzijn te creëren, niet op een intellectuele manier maar rechtstreeks naar het hart."

Als u niet wint, wie zou de prijs dan moeten krijgen?
"Dat is een non-vraag. Iedereen!"

De Krijtkring van De Toneelmakerij gaat 6 oktober in première in de Stadsschouwburg van Haarlem.

Lees ook deel 1: Amsterdamprijs 2018: 'De verhalen zijn van nu'
En deel 2: The Black Archives: Uniek zwart erfgoed

De kanshebbers

- Zangeres Nora Fischer
- Online radiostation Red Light Radio
- Archief voor zwarte geschiedenis The Black Archives (categorie Stimuleringsprijs)
- Beeldend kunstenaar Melanie Bonajo
- Platform voor kunst en cultuur Framer Framed
- Filmprogrammeur/cultureel activist Jeffrey Babcock
- Regisseur jeugdtheater Liesbeth Coltof,
- Grafisch ontwerpstudio Experimental Jetset
- Stichting Thami Mnyele

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden