Liefst twee miljoen voor vertrokken hoofdredacteur NotW

Rebekah Brooks, de voormalige hoofdredacteur van de wegens schandalen opgedoekte Britse krant News of the World, heeft 1,7 miljoen pond (bijna 2 miljoen euro) meegekregen als ontslagpremie.

Rebekah Brooks (rechts) met haar voormalige baas Rupert Murdoch Beeld epa
Rebekah Brooks (rechts) met haar voormalige baas Rupert MurdochBeeld epa

Ook mag ze twee jaar lang gebruik maken van een limousine met chauffeur en een kantoor in het centrum van Londen. Dat meldde de Britse zondagkrant The Observer.

Brooks kreeg de ontslagpremie nadat ze was opgestapt bij News of the World. Journalisten van die krant worden ervan beschuldigd op grote schaal illegaal telefoons te hebben afgeluisterd. Van 2003 tot 2009 was Brooks hoofdredacteur bij het Britse boulevardblad The Sun. Ook daar zouden zich illegale praktijken hebben afgespeeld.
Beide bladen waren onderdeel van het imperium van zakenman Rupert Murdoch. Brooks was één van zijn oogappels.

James Murdoch, de zoon van de mediamagnaat en het hoofd van News International, moet aanstaande donderdag voor de tweede keer verschijnen voor een commissie die de illegale praktijken en zijn wetenschap daarvan onderzoekt. Vermoedelijk zullen ook de ontslagclausules van Brooks dan ter sprake komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden