Plus

Levert het casten van vloggers iets op voor bedrijven?

Vloggen voor Coca-Cola of Burgers' Zoo: waarom zou je als beginner nog eigen filmpjes maken? 'Vloggers creëren vanuit hun passie volgers, dat maakt ze uniek.'

'Casten en vormen van vloggers kan goed uitpakken, maar je levert ook in op authenticiteit' Beeld Sebe Emmelot
'Casten en vormen van vloggers kan goed uitpakken, maar je levert ook in op authenticiteit'Beeld Sebe Emmelot

Libelle zoekt vloggers; Qmusic zoekt vloggers; EenVandaag zoekt ze. En de gemeente en de rechtbank heeft ze nodig. Mocht het u nog niet zijn opgevallen: bedrijven en merken zijn massaal op zoek naar vloggers. Sinds zij zien dat de sleutel tot de jongere doelgroep bij videocontent ligt, zijn vloggers de nieuwe heilige graal.

Het was al langer de trend om eenmalig samen te werken met een bekende vlogger of YouTube-ster met honderdduizenden volgers, maar steeds meer bedrijven beginnen een zoektocht naar 'eigen' vloggers. Ofwel: nog onbekend en ongerept videotalent om zelf op te leiden, te faciliteren, te lanceren en - belangrijker nog: om een geheel eigen fanbase mee te creëren.

Zoektocht naar vloggers
Een paar voorbeelden: Burgers' Zoo hield vorig jaar een auditie voor twee 'Video Rangers', muziekzender Xite begon een zoektocht naar festivalvloggers, Qmusic opende een talentenjacht voor een 'Vlogmeister' en Coca-Cola Nederland lanceerde de Coke Fris­Chicks, een olijk vrouwelijk vloggersduo dat in naam van Coca-Cola positieve prank-video's maakt.

Daarnaast lanceerden ook mediamerken als Libelle, EenVandaag en CJP wervingscampagnes om aanstormend vlogtalent aan zich te binden.

Tegen de achtergrond van deze trend dringt zich de vraag op: is al dat gedweep met 'eigen' online videotalent vooral een kwestie van meebewegen met de laatste hype of levert het ook iets op?

"Dat doet het zeker," zegt Kirsten van Zandwijk, als communications en pr-manager betrokken bij de online videoactiviteiten van Coca-Cola. "De Coke FrisChicks zijn vorig jaar gelanceerd om de band met de jongere doelgroep aan te halen. Het kanaal heeft binnen een jaar meer dan 45.000 abonnees en zeven miljoen views gerealiseerd."

Reden genoeg voor het frisdrankmerk om de strategie door te zetten - met het onlangs gelanceerde YouTubekanaal Coke TV, waarop naast de Coke FrisChicks ook programma's rondom aanstormend videotalent te zien zijn.

Maar wat is dan precies het voordeel van die focus op nog onbekende, beginnende vloggers? Was het aantrekkelijke van online influencers niet juist dat zij al een enorme fanbase hebben waarbij merken kunnen aanhaken?

"Ja, en nee," zegt Robbert Uges, client director bij mediabureau UM, dat onder meer het kanaal Coke TV voor Coca-Cola maakte. "Het voordeel van een campagne met grote influencers is dat je in één keer een grote doelgroep bereikt."

Geloofwaardigheid
"Het nadeel is dat je mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in de influencer van wie ze fan zijn en niet per se in jouw merk. Zo'n influencer kan de ene maand met jou en de volgende maand weer met een ander bedrijf samenwerken. Als je je eigen vloggers scout, creëer je gezichten én volgers die exclusief zijn voor jouw merk."

Zo'n eigen vlogger lijkt dus een moderne versie van 'het gezicht van' te zijn. Ondermijnt dat niet de geloofwaardigheid die vloggers in eerste instantie zo interessant maakte voor merken? Anneke Schogt, managing director van Influencer Marketing Agency, denkt van wel.

"Het casten en vormen van eigen vloggers kan goed uitpakken, maar je levert ook in op authenticiteit. Wat vloggers uniek maakt, is dat ze vanuit hun passie volgers creëren. Bovendien heeft een merkboodschap veel meer impact in de context en omgeving van de vlogger, die daarin het meest geloofwaardig is."

Uges kijkt daar anders tegenaan. "De vrees is vaak dat vloggers hun geloofwaardigheid verliezen als ze zich te veel met merken inlaten. Maar de meiden van Coke Fris­Chicks zijn gelinkt aan Coca-Cola en toch razend populair. De fans wéten dat die meiden bij Coca-Cola horen. Dat maakt die volgers voor het merk des aantrekkelijker."

Hoe aantrekkelijk is het voor het jonge vlogtalent zelf: meteen aan het begin van je loopbaan al zo expliciet aan een merk gelinkt te worden? Zijn je kansen om nog een duurzaam, geloofwaardig imago op te bouwen dan niet bij voorbaat al verspeeld?

Volgens Jonathan de Boer van multichannelnetwork Onlane - een soort netwerk- en talent-agency voor YouTubers - valt dat wel mee. "Veel jong talent ziet zo'n samenwerking met een merk vooral als een enorme kans.

Ze kunnen zich voor een groot publiek in de kijker spelen, worden begeleid, leren de kneepjes van het vak en krijgen alle tools om betere video's te maken dan die vanuit hun slaapkamer."

Trappelen
Jeske van de Staak, musicalactrice en een van de Fris­Chicks van het eerste uur, is het daar roerend mee eens. Ze liet zelfs een rol in Grease schieten voor haar vlogavontuur.

"Ik speelde al langer met het idee om iets creatiefs op YouTube te gaan doen, maar wist niet waar ik moest beginnen. Die rol in Grease was te gek, maar met FrisChicks kreeg ik de kans om in één keer te leren produceren, researchen, monteren, presenteren en een eigen channel te runnen. Allemaal dingen die ik nog nooit had gedaan."

Genoeg jong talent staat te trappelen om in naam van bedrijven te vloggen. Op de oproepjes voor nieuw vlogtalent, zoals die van Qmusic en Xite, kwamen in mum van tijd honderden aanmeldingen, bij Burgers' Zoo meldden zich meer dan 120 wannabe 'Video Rangers'.

Of zo'n 'merk zoekt vlogger'-operatie een succes wordt, staat of valt volgens De Boer echter vooral bij de hoeveelheid tijd, geld en energie die een bedrijf erin wil steken.

Concurrentie
"Bij veel merken denken ze: stop een paar leuke jongeren een camera in hun handen en klaar is Kees. Maar bij merken die succes hebben met een eigen kanaal, werkt vaak een heel team met de vloggers om tot de best mogelijke video's te komen. De concurrentie op video is moordend en jongeren raken steeds sneller verveeld. Je moet van goeden huize komen om überhaupt kijkers te genereren."

Met de almaar toenemende vraag van merken naar 'eigen' vloggers, moet dat aanstormende videotalent ergens vandaan worden gehaald. En dat scouten gaat volgens Jonathan de Boer van YouTube-agency Onlane op verschillende manieren: "Soms worden audities gehouden, soms worden opvallende talenten benaderd. Vaak verschijnen bij een castingvraag al meteen bepaalde gezichten op ons netvlies." Het grote voordeel van YouTube is volgens De Boer dat het in feite één grote castingdatabase is. Een open auditie is nauwelijks meer nodig.

Merkvloggers in Nederland
- Jeske van de Staak en Desi van Doeveren voor Coke FrisChicks (49.978 abonnees)
- Bradley Braafhart, Jeroen van Holland, Marije Zuurveld en Gerenzo voor Coke CoolBox (49.978 abonnees)
- Jeanne van den Brink en Jeroen Noordzij voor Burgers' Zoo (7009 abonnees)
- Jamie Been, Milan Carvalho, Iris Enthoven en Angela Timisela voor Xite en H&M (4933 abonnees)
- Saakje, Danna en Hadewych voor Koopmans (3406 abonnees)
- Stepherd en Skinto voor Fernandez (2931 abonnees)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden