Levensgevaarlijke wachttijden 112 bij piek aan bellers

De meldkamer van de Ambulance Amsterdam en de landelijke 112-centrale zijn niet opgewassen tegen een piek aan bellers. Dat leidt tot lange en levensgevaarlijke wachttijden voor mensen die met spoed hulp nodig hebben.

De wachttijd bij de meldkamer kon in een enkel geval oplopen tot meer dan 21 minuten.Beeld Mats van Soolingen

Dat blijkt uit onderzoek naar de bereikbaarheid van de meldkamers tijdens de stroomstoring van 17 januari in Amsterdam.

De Inspectie Veiligheid en Justitie, de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en Agentschap Telecom vinden dat de bereikbaar van 112 bij grote drukte tekortschiet en beter moet. De inspecties schetsen het beeld van een chaotische nacht waarin nauwelijks maatregelen zijn genomen om de drukte het hoofd te bieden.

De wachttijd kon in een enkel geval oplopen tot meer dan 21 minuten en 369 mensen hebben het bellen naar het noodnummer opgegeven. De landelijke 112-centrale had extra centralisten moeten oproepen, en de gemiste oproepen moeten nabellen. Maatregelen uit het draaiboek zijn onterecht niet overwogen, stellen de inspecties. Ook was er onduidelijkheid bij de meldkamer en de centrale over 'wie wat doet en op welk moment'.

Verouderde apparatuur
In de vroege ochtend van 17 januari kwamen 360.000 huishoudens in Amsterdam, Landsmeer, Oostzaan en Zaandam urenlang zonder stroom te zitten.

Vanaf 4:19 uur stond de telefoon bij de meldkamer van de ambulancedienst voor Amsterdam-Amstelland roodgloeiend. Ondertussen was bij de twee dienstdoende centralisten volstrekt onduidelijk hoe druk het was, wie de eerstvolgende beller was en hoe lang die al in de wacht stond.

De meldkamer werkt met verouderde apparatuur die dergelijke details niet meldt. Een opgeroepen derde centralist liet veertig minuten op zich wachten. Ook werd er geen hulp ingeroepen van meldkamers van andere regio's.

Overleden
Van de 57 spoedoproepen werden er negen niet beantwoord. Een man die acuut hulp zocht voor zijn moeder stond eerst vier minuten in de wacht bij de landelijke 112-centrale, die hem doorverbond naar de meldkamer van de Ambulance Amsterdam. Daar hing hij nog eens 17 minuten. Hij verbrak de verbinding en belde de Huisartsenpost. Bij aankomst van de huisarts was de vrouw al overleden.

De IGZ heeft ook een melding onderzocht waarbij de familie langer dan drie minuten in de wacht stond. Deze vrouw overleed in de ambulance onderweg naar het ziekenhuis. Omdat de ambulance binnen 8 minuten en 12 seconden ter plaatste was - binnen de wettelijke tijdspanne van een kwartier - heeft de IGZ de zaak niet verder onderzocht.

Lees verder: Tijdens de stroomstoring in de stad ging meer fout dan goed

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden