Schuim

Levensgevaarlijk spul, die sake

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: World Sake Day

Head bartender Adam Budek en general manager ­Michiel Dekker van Izakaya. 'Warme sake werd snel ­populair, maar is daar heel lang in blijven hangen. De betere restaurants schenken koud.'Beeld Hans van der Beek

Het is World Sake Day. Levensgevaarlijk spul, die sake, zeker warm. Mochten ze ooit streven naar een nationale vrije dag, kunnen ze dat beter de dag later doen. In bar-restaurant Izakaya staat een workshop door Simon Hofstra op het programma.

Hofstra is sake samurai en tevens 'WSET Sake trainer in levens 1 en 3.' Fascinerende zin.

Hoe word je sake samurai? Moet je dan eerst drie jaar op een ­besneeuwde steen zitten, slechts gekleed in een lendendoek van rijstpapier?
En die levens 1 en 3: is Hofstra blijven zitten voor leven 2? En mocht hij daarna toch over? Wat is dat voor een millennialopleiding?

Met een hoop vragen en dorst stap ik Izakaya binnen. Ik krijg meteen een saketini. Dat is sake, gin, ­limoen en een beetje suikerwater in een martiniglas. Aan het randje zit een krul komkommer.

Een frisse start, zeg ik. Ik zie een man in een heren­kimono. Dat moet de sake samurai zijn.

Hofstra vertelt dat die levens voor levels staan. Het zijn cursussen die hij geeft.
Een wat teleurstellende antwoord, maar ik vraag toch verder.

Level 1 is een basiscursus van één dag. Level 3 is voor echte professionals, vier intensieve studiedagen. Dan ben je sake expert. En daarna ga je op voor samurai?

Hofstra: "Nee, dat moet je vergelijken met Ridder van Oranje, al wil ik het ook weer niet zo groot ­maken. Het is een eretitel, die ik heb gekregen in Japan."

We beginnen met de hapjes. Eerst een bodempje, dan de tasting.

Dat klinkt verstandig. Beef tataki, ­gefrituurde blokjes sushirijst met tonijntartaar, tempura van mais, het blijft maar komen. Er kan langzaam wel weer een saketini in. Zo'n Japanse feestdag moet je eren.

We krijgen allemaal een schaal met ijs en daarin zes glaasjes of kommetjes. We moeten er vier ­kiezen. Hofstra: "In Japan is het uitzoeken van de cup een sport."

We krijgen eerst een warme en een koude. Ik begin met de koude.
Intussen vertelt Hofstra dat sake zo divers is als wijn.

Wat World Sake Day
Waar Izakaya, Albert Cuypstraat
Wie Simon Hofstra, Michiel Dekker, Albert van Beeck Calkoen,
Merrith van den Bosch, Giomar Vrolijk
Wanneer maandag 1 oktober, 17.00 tot 19.00 uur

Drank en spijs ****
Sfeer ****
Hans wil een World Poestanootjes Day

Er bestaat sparkling, roze of heel oud gelaagde. De warme is eigenlijk voor de eenvoudige sake, koud is de drank veel eleganter. De beste sakerijst benadert de prijs van een topdruif.

De derde vind ik het lekkerst, gefilterd met diepzeewater. Laat dat nou net mijn kleinste cupje zijn, potjandikkie.

Nu vertelt restaurantmanager Michiel Dekker dat sakebrouwers voor hun opleiding acht maanden in een fabriek worden opgesloten. "Ze mogen maar één dag per maand naar hun vrouw."

Kijk, dit zijn de verhalen. De vierde smaakt ook prima, maar dat heb ik altijd met de ­vierde.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Schuimverslaggever Hans van der BeekBeeld Linda Stulic
Sake samurai Simon Hofstra (Taste of Sake): "We proeven vandaag van links naar rechts." Met importeur Tim Vloeimans (Sakelicious)Beeld Hans van der Beek
Drankexpert Albert van Beeck Calkoen: "Sake in Japan heeft een imago als jenever. De omzet daalt, behalve in het topsegment." Met Merrith van den Bosch ­(Entourage Group) en Nancy van Batenburg (Culy.nl)Beeld Hans van der Beek
Indy Wout, marketing director van Giomar Vrolijk, de blogger (Krowd Magazine) naast haarBeeld Hans van der Beek
Roos van der Aa (Style my day), Maxime van Gelderen (Entourage Group) en Lisette Brand (Typhoon ­Hospitality)Beeld Hans van der Beek
Lenn Poetiray "Het is moeilijk te definiëren, doe maar marketing wizard") en influencer Thijs Bouma. Poetiray: "The Entourage Group: altijd genieten."Beeld Hans van der Beek

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden