Plus

Leuren met biertjes in Cannes: 'De hele industrie loopt hier rond'

In Cannes worden niet alleen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat films vertoond, er wordt ook gehandeld in en gedroomd over nieuwe producties.

Regisseur Lukas Dhont (links) poseert met acteurs uit zijn film GirlBeeld Pascal le Segretain/Getty Images

"Ik ben mijn droom aan het najagen; film is mijn passie", zegt producent Maurice Schutte terwijl hij met Space Monkey-biertjes loopt te leuren.

Dit gebeurt in het Nederlandse paviljoen in Cannes, ingeklemd tussen de Promenade de la Croisette en de Middellandse Zee en de paviljoens van India en de Dominicaanse Republiek.

Het paviljoen is de uitvalsbasis van de Netherlands Film Commission en EYE International, de organisaties die de Nederlandse film in het buitenland vertegenwoordigen.

Een gelikte promo, waarin onder anderen de Nederlands-Zweedse Dunkirk-cameraman Hoyte van Hoytema de zegeningen van het IJsselmeer bezingt, moet buitenlandse producenten ervan overtuigen hun volgende film in Nederland op te nemen.

Ze hoeven niet per se naar het IJsselmeer, ook andere provincies en steden prijzen zichzelf aan met ronkende flyers. Zeeland is 'a raw rugged old land, full of tales'. Den Haag is 'the rising star in Dutch film industry'.

Schutte is naar het paviljoen gekomen om zijn scificomedy Space Beers onder de aandacht te brengen. Hij is in een met dozen bier volgestouwde auto naar Cannes gereden; 600 flessen, gebrouwen door Two Chefs Brewing in Sloterdijk.

Op het etiket staat de synopsis van de film, van elk verkocht flesje gaat een deel naar de film. "Hoe meer je drinkt, hoe meer je de film steunt," zegt hij, terwijl hij een biertje opent voor iemand die komt aanwaaien. "I have a good feeling about this project," zegt de man voor hij de fles aan zijn mond zet.

Zijn actie is ludiek, maar Schuttes plannen zijn serieus. Hij is bezig met het binnenhalen van het budget voor een korte film (3 ton), waarmee hij grotere investeerders wil overtuigen in zijn speelfilm te investeren (kosten: 12 miljoen). "Dit is dé plek." "Je weet maar nooit wie je tegenkomt. De hele industrie loopt hier rond."

Spraakmakende film
Dat klopt. Regisseuse Sacha Polak, die bezig is met de montage van Dirty God, haar eerste Engelstalige film, heeft in Cannes afspraken belegd met haar Franse distributeur en Engelse sales agent.

Paul Verhoeven bracht een bliksembezoek, om samen met zijn Franse producent Saïd Ben Saïd en Judith C. Brown, de auteur van het boek Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy, distributeurs te informeren over Benedetta, zoals Blessed Virgin, over de liefde tussen twee 17de-eeuwse nonnen, is herdoopt, en om de laatste puntjes op de i te zetten voor half juli de opnamen van start gaan in Umbrië.

Als alles volgens planning verloopt, is de nu al spraakmakende film klaar voor de volgende editie van Cannes. "Ik ga geen bewuste link leggen naar zaken als #MeToo en Trump, maar ik vertel het verhaal natuurlijk wel door mijn eigen filter," zei Verhoeven.

Voor de vertoning van de gerestaureerde versie van George Sluizers Jaõa en Het Mes (1972) waren Theo van der Sande, die camera-assistent was van Jan de Bont, en actrice Johanna ter Steege, die de hoofdrol speelde in Sluizers Spoorloos, naar Cannes gekomen.

Na afloop hoosde het; de lunch in het paviljoen viel in het water. "Especially for you we ordered Dutch weather," hield Eye-directeur Sandra den Hamer de moed erin.

Minutenlange staande ovatie
Producent Frans van Gestel was in Cannes voor de wereldpremière van Girl van de pas 26-jarige Belg Lukas Dhont, die is gecoproduceerd door zijn Amsterdamse productiehuis Topkapi Films.

Girl is een prachtige, zeer beheerste, film, waarin Dhont de hoop, wanhoop, pijn, twijfel en eenzaamheid invoelbaar maakt van de 15-jarige Lara, die is geboren in het lichaam van een jongen en ervan droomt ballerina te worden.

Na afloop was er een minutenlange staande ovatie. "C'est un grand moment pour nous," zei Dhont. Op de persconferentie kwam minister van Cultuur Sven Gatz hem ook feliciteren.

's Avonds was het groot feest bij de Belgen, de volgende ochtend was de minister voor dag en dauw in het Nederlandse paviljoen uitgenodigd om de Nederlandse filmwereld bij een ontbijtje bij te praten over de stand van de Vlaamse film.

Jan Pieter Ekker blogt dagelijks over het festival van Cannes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden