Plus

Les Saisons

De natuurfilm Les Saisons geeft geen nieuwe boodschap, maar de boodschap wordt wel geillustreerd met imponerende beelden.

Les Saisons brengt de natuur imponerend in beeld Beeld -

De tijd dat natuurfilmers als Bert Haanstra wekenlang in een schuilhutje lagen te wachten op het langslopen van een wolf of een ijsbeer, ligt ver achter ons. Moderne natuurfilmers wachten niet eindeloos, maar helpen de natuur een handje.

Ze filmen niet alleen wilde dieren, maar gebruiken ook getrainde dieren. Ze zijn niet uit op zoveel mogelijk kennisoverdracht, maar op het onderdompelen van de kijker in een emotioneel natuurverhaal. Hij moet meeleven met het wel en wee van dieren die nogal eens menselijke karaktertrekken krijgen toegedicht.

Natuurpurist
Je kunt daar als natuurpurist moeilijk over doen, maar je kunt het ook pragmatisch benaderen: ook al zijn natuurfilms gemanipuleerd, ze dragen met hun ecologische boodschap bij aan vergroting van het natuurbesef en het draagvlak voor natuurbehoud.

Dat doel steken de natuurfilmers Jacques Perrin en Jacques Cluzaud met Les Saisons niet onder stoelen of banken. De natuurfilm is een oproep aan de mens om zijn band met de natuur te herstellen.

"Als een tovenaarsleerling is de mens een geologische kracht geworden," zegt Perrin als voice-over. Om de aarde van de ondergang te redden moet de mens 'een nieuwe alliantie' met de natuur sluiten.

Spectaculaire natuurbeelden
Het klinkt looiiger dan het is, want Les Saisons trekt vooral de aandacht met spectaculaire en poëtische natuurbeelden. Perrin praat als voice-over de film niet vol, maar stelt zich met zijn commentaar opmerkelijk terughoudend op voor in een natuurfilm.

Les Saisons is het slotdeel van Perrins en Cluzauds natuurtrilogie. In Le Peuple Migrateur (2001) richtten ze de camera naar boven, op trekvogels, in Océans (2009) doken zij de zee in, en in Les Saisons schetsen zij de geschiedenis van het dierenleven in het bos.

De film begint met majestueuze beelden van bizons in een ijzig besneeuwd landschap, die suggereren dat we ons in de ijstijd bevinden, tachtigduizend jaar geleden. Daarna springt de film bijna zeventigduizend jaar vooruit, naar wat de makers 'de gouden eeuw van het bos' noemen.

Verjaagd
In de uitgestrekte Europese bossen ontwikkelt het dierenleven zich in alle vrijheid zonder menselijke bemoeienis. We zien schitterende beelden van roedels wolven, kuddes wilde paarden, bruine beren en vossen, maar ook van minder spectaculaire dieren als kikkers. De toon verandert als de mens de geschiedenis binnen wandelt en alle dieren in twee soorten onderscheidt: nuttige en waardeloze.

Veel dieren worden verjaagd of uitgeroeid, waarna met het industriële tijdperk de grote natuurvernietiging pas goed op gang komt. Als de mens niet verandert, wachten ons ecologische rampen, maar de makers hebben ook goed nieuws: het is nog niet te laat. Als we ons weer onderdeel van de natuur gaan voelen, kan het allemaal nog goed komen.

Geen nieuwe boodschap, maar Les Saisons, waarvoor opnamen zijn gemaakt in Frankrijk, Roemenië, Noorwegen, Polen en, jawel, de Oostvaardersplassen, illustreert hem met imponerende beelden. Na de film heb je zin in een stevige boswandeling.

Les Saisons

Regie Jacques Perrin en Jacques Cluzaud
Te zien in Ketelhuis, City

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.