Plus

Leren via het scherm: ouders houden graag oogje in het zeil

De markt voor apps die jonge kinderen op een telefoon of tablet kunnen gebruiken, is volgens onderzoeker Francette Broekman aanzienlijk. Over het gebruik van die apps was nog weinig bekend.

De combinatie van plezier en leren hoe je zelf iets oplost, is specifiek toe te wijzen aan moderne technologie. Beeld Getty Images

Een spelletje spelen op telefoon of tablet en ­tegelijkertijd iets leren: niets mis mee, vinden veel ouders.

Communicatiewetenschapper Francette Broekman kwam er achter dat waar de appmarkt voor kinderen tussen 3 en 7 jaar snel groeit er niet of nauwelijks onderzoek is en wordt gedaan naar welke apps ouders voor hun kroost kiezen, laat staan over het ­gebruik ervan door de kinderen zelf.

De begeleiding van ouders van kinderen van die leeftijd is van groot belang. Ouders selecteren de apps en bepalen meestal hoe vaak en hoe lang hun kind op het scherm bezig mag zijn.

Maar uit gesprekken met de ouders en enquêtes die Broekman hield, bleek dat zij vaak moeite hebben een keuze te maken uit het enorme en diverse aanbod kinderapps.

Samen bezig zijn
Volwassenen blijken in de eerste plaats apps te zoeken met herkenbare elementen om hun kinderen een duidelijk startpunt te geven. Met een app bezig zijn, mag immers best een leuk tijdverdrijf zijn.

Daarnaast willen ouders ook dat hun kinderen iets leren van de apps die ze gebruiken. Ze vinden het belangrijk dat hun kinderen zich zelfstandig leren redden, maar hechten ook belang aan apps waarin ze samen met hun kind bezig kunnen zijn.

Ten slotte zoeken ouders apps die passen bij het niveau en de leerbehoefte van hun kind. Broekman: "Er is maar een kleine groep ouders die zegt het prettig te vinden als het kind een app puur als tijdverdrijf gebruikt, zodat de ouders even hun eigen ding kunnen doen."

Volgens Broekman is vooral de behoefte aan apps die 'zelfstandig vermaak' stimuleren nieuw. "Het zelfstandige aspect verbaast misschien niet omdat het om touchscreens gaat en kinderen dus niet alleen consumeren maar ook iets moeten doen. Toch is de combinatie van plezier hebben én actief bezig zijn, dus leren hoe je zelf iets oplost, specifiek toe te wijzen aan deze relatief nieuwe technologie."

Opvallend is dat ouders goed in de gaten willen houden - en door middel van instellingen controleren - waarmee hun kinderen bezig zijn. Ouders kiezen voor apps die voor hun kinderen een duidelijk doel hebben en elementen bevatten die zij herkennen uit hun dagelijkse omgeving. Het design van de apps speelt daarbij een belangrijke rol.

Broekman onderzocht of bestaande apps op deze behoeften aansluiten. "Het gaat niet alleen om de inhoud en het design van apps die kinderen gebruiken, maar ook om de context waarin dat gebeurt en om de kennis en vaardigheden van het kind zelf."

Educatieve app
Ook niet onbelangrijk: het aantal ouders dat zelf met internet is opgegroeid, wordt steeds groter. "De kans is groot dat zij andere keuzes maken voor hun kinderen dan ouders die zonder interactieve media zijn opgegroeid."

Hoewel de rol van ouders bij het appgebruik van kinderen tussen de 3 en 7 jaar groot is, kunnen kinderen er zelf toch ook wat mee, stelde Broekman vast.

Met behulp van een zelf ontwikkelde educatieve app kon Broekman aantonen dat kinderen van 4 en 5 jaar in staat zijn via het scherm nieuwe woorden te leren.

Nadat kinderen ongeveer vijf minuten hadden gespeeld met de app, hadden zij gemiddeld vijf van de tien woorden die zij verondersteld werden te leren, onthouden.

Broekman concludeert hieruit dat de functionaliteiten in een app weliswaar geen effect hebben op wat kinderen kunnen leren - in dit geval het aantal woorden - maar dat visuele ondersteuning in een app de gebruiksvriendelijkheid bevordert en zo kan bijdragen aan een appervaring waar kinderen meer voldoening uit kunnen halen.

5

Nadat kinderen ongeveer vijf minuten hadden gespeeld met de app, hadden zij gemiddeld vijf van de tien woorden die zij verondersteld werden te leren, onthouden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden