Lerarenopleidingen nemen maatregelen tegen tekort aan docenten

De Amsterdamse lerarenopleidingen voeren bescheiden veranderingen door om op het tekort aan middelbareschooldocenten in te spelen.

De lerarenopleidingen leggen het onder meer op de HvA qua aanmeldingen af tegen bedrijfsgerichte opleidingen.Beeld anp

De lerarenopleidingen leggen het qua aanmeldingen af tegen bedrijfsgerichte opleidingen. Om de opleiding voor de tekortvakken - de talen en de bètavakken - aantrekkelijker te maken heeft de Hogeschool van Amsterdam (HvA) dit jaar voor studenten met een vwo-diploma een verkort traject voor leraarschap ingesteld. Het gaat hierbij om de vakken economie, wiskunde, natuurkunde en scheikunde en Nederlands. 'Maar we gaan het niet overdrijven. We willen geen studenten overhalen tegen hun zin de lerarenopleiding te gaan doen. Die zullen dan toch uiteindelijk afvallen,' zegt een woordvoerder van de HvA.

Ook de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam werken aan nieuwe trajecten om meer middelbareschooldocenten op te leiden. Dit jaar zijn op deze universiteiten nieuwe masteropleidingen in het leven geroepen die de doorstroom tot bevoegd docent moeten vergemakkelijken. Zo moet de drempel verlaagd worden om leraar te worden.

De maatregelen hebben nog niet geleid tot een grotere populariteit. De HvA heeft de lerarenopleiding Duits zelfs al geschrapt. 'De projecten die tot nu zijn georganiseerd om het leraarschap aantrekkelijker te maken, zijn een druppel op een gloeiende plaat,' zegt Peter Althuizen, voorzitter van de actiegroep Leraren in actie.

Imagoprobleem
Zolang er niks aan het imagoprobleem van het leraarschap wordt gedaan, is er weinig vertrouwen in de projecten. Althuizen ziet maar één oplossing: 'Een realistische beloning voor een realistische werklast. Dan wordt het vak weer populair.' Vorige week bracht de Algemene Onderwijsbond naar buiten dat er een groot tekort aan leraren is op middelbare scholen. "De werkdruk is te hoog en de beloning te laag. Het is lastig hoogopgeleide mensen te verleiden voor de klas te staan. Voor bètastudenten zijn er vaak betere alternatieven in het bedrijfsleven. Werk waar je meer mee verdient en waarvoor je minder hard hoeft te werken," zegt een woordvoerder van de bond.

Volgens de bond geven docenten gemiddeld zes uur per week te veel les. Dit leidt tot schrijnende situaties: 'Er zijn docenten die parttime gaan werken om de werkdruk te verlichten. Maar alsnog werken zij vijf à zes volle dagen per week,' zegt Althuizen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden