Lelystad Airport wordt toch deels voor iedereen

Lelystad Airport wordt definitief geen overloopvliegveld voor Schiphol. Zo’n 45 procent van de vluchten op de luchthaven mag nieuw zijn. De rest is afkomstig van Schiphol, om daar ruimte vrij te maken.

Lelystad Airport. Beeld ANP
Lelystad Airport.Beeld ANP

Dat is de strekking van een nieuw plan van luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen. Het vorige voorstel, waarbij het polderveld alleen vluchten van Schiphol mocht overnemen, werd vorige maand afgeschoten door de Europese Commissie omdat het in strijd was met concurrentieregels.

In de start- en landingsrechten (‘slots’) voor de eerste 25.000 vluchten vanaf Lelystad wordt nu opgenomen dat ze alleen toegewezen worden aan maatschappijen die Schiphol verlaten.

Nieuwkomers

De resterende 20.000 kunnen gebruikt worden voor nieuwe bestemmingen en nieuwe vliegtuigmaatschappijen. Dat is tegen het zere been van een aanzienlijk deel van de Tweede Kamer en actiegroepen die ageren tegen Lelystad Airport.

De minister zegt alleen toe te zullen ‘bevorderen’ dat ook deze vluchten van Schiphol afkomstig zijn. Voor CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch is die toezegging voldoende.

De vrijkomende slots op Schiphol worden alleen toegewezen aan vluchten die bijdragen aan het netwerk . Er komt een lijst met Europese bestemmingen die vanaf Schiphol bediend mogen worden met de vrijkomende slots. Ten minste 10 procent van de passagiers naar die bestemmingen moet overstapper zijn, waardoor veel vakantiebestemmingen afvallen.

Het is voor het eerst dat Nederland selectiviteit vastlegt bij de toewijzing van slots. Het ontbreken van zulke regels leidde er de afgelopen jaren toe dat Schiphol snel volliep met ‘pretvluchten’ die niet bijdroegen aan het netwerk van de luchthaven.

Maatschappijen kunnen niet worden gedwongen van Schiphol naar Lelystad te verhuizen. Volgens de minister moeten ze met lagere tarieven worden verleid. Of dat effect heeft, is de vraag. De slots die maatschappijen nu op Schiphol hebben, zijn in principe veel geld waard.

Europees veto

Het nieuwe plan moet nog aan Brussel worden voorgelegd. Door niet langer te eisen dat alle vluchten van Schiphol afkomstig zijn denkt Van Nieuwenhuizen een nieuw Europees veto te voorkomen.

Met de nieuwe plannen zet het kabinet de omstreden opening van Lelystad Airport onverkort door. Momenteel lopen de inspraakprocedures voor het vliegveld.

Bovendien hangt een advies over Schiphol door de Omgevingsraad (ORS) nauw samen met het plan. De raad kreeg vorige maand uitstel vanwege de onduidelijkheid over Lelystad en de gevolgen voor Schiphol. Inmiddels hebben bewonersgroepen in de ORS het overleg opgeblazen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden