Leidseplein moet beter imago krijgen
AMSTERDAM - Ruim 25.000 gratis Leidsepleinbrochures werden de laatste tijd in de stad verspreid. Het doel? Het plein weer 'op te hypen' als uitgaanscentrum van niveau.
'Vergeet de clichés. Een nieuw Leidseplein herrijst.' Het opmerkelijke begin van een in het oog springende brochure. Een aantal horecaondernemers, verenigd in Het Leidsepleintje, hoopt zo het imago van hun werkgebied te verbeteren.
Op het grote pleinterras kennen Carlo Thornbury (Dan Murphy's), Sergio Vyent (Little Buddha) en Andrew Moskos (Boom Chicago) de vooroordelen. ''Het is het plein van Ajaxhooligans, dronken Britse toeristen en goedkope partycafés, waar kinderen van vijftien het ene na het andere alcoholische drankje achteroverslaan.'' Schreeuwerig, agressief, met restaurantstraten vol goedkope pizzatenten en tourist traps.
Kortom, een stevige pr-campagne was allerminst een overbodige luxe, aldus de initiatiefnemers. Het plein krijgt straks, weten ze stellig, een enorme 'powerboost', met onder meer de opening van het DeLaMar Theater, het gerestaureerde City Theater, de gerestylede Jimmy Woo en de nieuwe club Bungalow 8, ook met vestigingen in Londen en New York. Moskos: ''En dan hebben we het nog niet over de Apple Store die op komst is.''
Moskos is een man met een roeping: het verkondigen van het ware Leidsepleingeloof. ''De buurt is in ontwikkeling. Daar moet je op inspelen, een nieuw publiek aanspreken.'' Collega Vyent: ''Als groot internationaal concern hebben we bewust voor deze plek gekozen, omdat het hier gebeurt. We zitten in een opwaartse spiraal.''
Oké, er zijn nog goedkope frites- en pizzaboeren en schreeuwerige horeca. ''Die diversiteit hoort erbij.'' Maar naast de vette hap is er ook sushi. En het bord patat met hamburger wordt nu op het pleinterras, klinkt het, 'mooi aangekleed'. Geen ongeïnspireerde kwak op je bord.
Thornbury gelooft wel dat het 'een vijfjarenplan' wordt om alle dromen te realiseren. Neem de tramhaltes, die het plein 'in stukken snijden'. Over verplaatsing naar de Leidsebrug wordt nog altijd gesoebat, evenals over de verplaatsing van de taxistandplaats.
Niet iedere ondernemer laat zich meeslepen in de euforie van Moskos en de zijnen. Het begrip nieuw Leidseplein doet sommigen de schouders ophalen.
Robert Domhof, straatmanager voor de Belangenvereniging Horeca Leidsebuurt, is echter aangenaam verrast. ''Ik had er, eerlijk gezegd, nog niet van gehoord. Alle zaken hier zijn gebaat bij een positieve aanpak. Zeker nu er wat cijfers zijn waaruit blijkt dat de onveiligheid in de buurt iets is toegenomen. Of, in elk geval, niet is verminderd.'' Maar ook daar worden, aldus Domhof, mouwen aan gepast. ''Er komt een kwaliteitsmerk Veilig uitgaan.''
Kan nooit kwaad, zo'n initiatief. En het doet niets af aan het geloof in de toekomst. ''Het gaat niet alleen om dat ene stukje plein,'' zegt Vyent. ''Paradiso, de Melkweg, de Sugar Factory, het zijn allemaal zaken die erbij horen. Binnen een paar honderd meter kun je naar opera, theater, liveconcerten, tot diep in de nacht. Dat moeten we nóg duidelijker maken.'' (CORRIE VERKERK)