Lees terug: liveblog verstoring treinverkeer

Door een grote storing in het besturingssysteem van Prorail kunnen dinsdag geen treinen van en naar Amsterdam, Schiphol en stations in de omgeving rijden. Volg alle updates hier live.

Het leed op de perrons Beeld anp

Reizigers worden langzaam naar huis gebracht. De NS verzekert dat iedereen thuiskomt. Of morgen de problemen over zijn, is voorlopig niet bekend. Met deze berichtgeving sluiten we (voorlopig) dit liveblog af.

De NS durft nog geen uitspraken te doen over morgenochtend. Eerst moeten alle treinen op de juiste plek worden gezet en worden schoongemaakt. De kans bestaat dat er dan nog steeds vervoersproblemen op het spoor zijn.

De NS stuurt nu een trein per uur per richting op weg. Kort geleden werden nog duizend reizigers in een trein vervoerd de stad uit.

De belangrijkste boodschap blijft: iedereen komt thuis.

Veel treinen vinden zich op de verkeerde plek waardoor veel treinverkeer onmogelijk is. Ook bussen inzetten is onmogelijk, omdat er te weinig plek op CS is.

De NS geeft op Centraal Station aan dat iedereen vanavond thuiskomt. Voor mensen die elders in de stad zijn, geldt dat niet. Die worden geadviseerd ander vervoer te zoeken.

Het probleem is dat treinen een eind op weg moeten zijn voordat de volgende kan rijden. Zo worden aanrijdingen vermeden.

Mensen die met de auto iemand naar Schiphol brengen zouden er goed aan doen gestrande treinreizigers een lift terug naar huis te geven. De ANWB doet die oproep, nu er door een grote sein- en wisselstoring in de omgeving van Amsterdam weinig treinen rijden.

Volgens de woordvoerder van Prorail is er op zeer beperkte schaal treinverkeer en is de hinder nog altijd groot. "ProRail laat handmatig, buiten het systeem om, treinen vertrekken.'' Zo ongeveer een keer per uur gaan er treinen in verschillende richtingen. De reizigers die nu op het station staan, zullen naar verwachting nog weg komen, stelt hij. Mensen die niet op het station zijn, raadt hij aan de reis uit te stellen of alternatief vervoer te zoeken.

Vanaf het Centraal Station rijden mondjesmaat treinen naar Schiphol, Utrecht en andere plaatsen.

Veel reizigers zijn gestrand en wachten op nieuwe informatie.

Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp

Rond Schiphol staan de wegen muurvast. Het is een gevolg van de vastgelopen treinen.

Het gvb heeft minder problemen met de dienstregeling.

Het treinverkeer rond Amsterdam heeft nog steeds te kampen met de gevolgen van een grote sein- en wisselstoring. Rond 21.30 uur reden er wel weer mondjesmaat treinen van en naar het Centraal Station. Op de perrons en in de centrale hal was het rond dat tijdstip niet veel drukker dan anders.

Op station Zuid worden groepjes gemaakt om de taxikosten te drukken. Met vier man wordt een taxi gepakt naar Leiden. "Normaal kost dat zo'n 100 euro, met zijn vieren betaal je 25 euro per persoon."

Op Zuid wordt ook een stoptrein aangekondigd die via Weesp naar Almere rijdt.

Ook het gvb heeft problemen door het grote reizigersaanbod.

Op station Zuid worden ook reizigers die naar Den Haag, Hilversum of elders in Nederland geadviseerd in de trein naar Utrecht te stappen. "Van deze weet je tenminste zeker dat ie gaat."

De trein die stil stond op Zuid gaat zo dadelijk dan toch vertrekken naar Utrecht, zo meldt de conducteur aan onze verslaggever. Reizigers die naar het oosten en zuiden van het land moeten, worden bijeengeroepen. De NS kiest ervoor om zo veel mogelijk reizigers naar Utrecht te brengen.

Op station Zuid staat een trein stil bij het perron. De trein staat nog in de reisplanner, want mag niet meer rijden als de trein uit het systeem wordt gehaald.

Daarom staat de trein, compleet met machinist, te wachten op een sein van de verkeersleiding. Treinen moeten na herstarten handmatig, trein voor trein, ingevoerd worden in het systeem.

Beeld Het Parool

Helaas voor alle reizigers is de storing weer terug in de verkeersleidingpost van Prorail. Daardoor kan er voorlopig weer geen trein rijden.

Op station Zuid is de grootste chaos achter de rug. Er is weinig beschikbare informatie en mensen staan rustig te wachten. Mensen van de Zuidas druppelen nog langzaam binnen om te kijken wanneer hun trein rijdt.

De eerste stoptrein gaat over enkele minuten van Centraal naar Utrecht rijden, zo vertelt de omroeper aan de reizigers.

Het treinverkeer komt langzaam weer op gang, aldus ProRail. Het zal nog wel enige tijd verstoord blijven, maar NS verwacht dat de meeste gestrande reizigers dinsdagavond nog thuis kunnen komen.

Hoewel de storing is opgelost bij Prorail blijven de vervoersproblemen nog de hele avond duren. 

Door de luidsprekers wordt omgeroepen dat gestrande reizigers gratis thee en koffie bij de kiosk op het station kunnen halen. Op de borden wordt geen informatie gegeven.

Beeld Het Parool

Op het Centraal Station is het redelijk chaotisch door de vele reizigers die veel vragen hebben. In de hal van het station is het erg druk en lange rijen stellen zich op voor de servicebalies.

Beeld Het Parool

Hoewel de storing is verholpen rijden er voorlopig nog geen treinen. De NS adviseert om de informatiekanalen goed te volgen. 

Enkele automobilisten en reizigers gebruiken de hashtag #treinpoolen al om een carpoolplek beschikbaar te stellen of juist om gebruik van te maken. 

Omdat de storing zo omvangrijk is, heeft het voor de NS geen zin om bussen als vervangend vervoer in te zetten.

Goed nieuws vanuit Prorail. De problemen lijken opgelost, al gaat het nog even duren tot het treinverkeer op gang is gekomen.

Door een storing op de verkeersleidingpost van Prorail staan alle treinen in de omgeving van Amsterdam stil. Het is vooralsnog niet duidelijk hoelang de problemen duren, maar de NS meldt dat reizigers er zeker nog de hele avond last van hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden