Leefstraat: Buurtbewoners claimen maand autovrij in 13 straten in West

Amsterdammers konden bij de gemeente hun straat aandragen om in de zomer een maand autovrij te worden. Uit West werden de Hugo de Grootkade en twaalf andere straten aangemeld.

Kinderen spelen tijdens de maand autovrij Beeld Paul Alders

Vorig jaar introduceerde buurtbewoner Mischa Woutersen zijn idee van Flexstraten bij stadsdeel West. Het bestuur was enthousiast en onder andere initiatiefnemers van de Hugo de Grootkade zorgden een maand lang voor festiviteiten aan de kade.

Bewoners konden dit jaar tot en met 15 mei hun straat bij de gemeente aandragen als zogeheten Leefstraat. Bij de goedkeuring kijkt het stadsdeel naar het draagvlak - wat vindt de rest van de bewoners? - in de straat. Ook moet de buurt verkeerstechnisch geschikt zijn: speelt de straat een belangrijke rol in de verkeerscirculatie? Wat zijn de effecten op de omliggende straten? Moet een hele straat worden afgesloten of maar een gedeelte?

Opnieuw wordt de Hugo de Grootkade de maand september autovrij. De kade bleek geschikt. Taxi's en ambulances van het aangrenzende verzorgingstehuis De Poort kunnen tijdelijk gebruikmaken van de achteringang.

Filmavonden
Om aan het stadsdeel te laten zien dat de buurt de leefkade echt wil, gaan initiatiefnemers van de kade langs de deuren voor handtekeningen. "Het is dus nog niet officeel, maar vorig jaar was het ook een groot succes," zegt initiatiefnemer Esther Lagendijk.

Dit jaar staan er weer veel activiteiten op het programma. Filmavonden voor de ouderen, een zandbak voor de kleintjes en een echte 'Heel Hugobakt-wedstrijd'. "Dat was vorig jaar zo'n succes. De taarten van bewoners konden anderen dan keuren.", aldus Alders. Ook aan de aankleding is gedacht: er komt een grote kunstgrasmat en veel plantenbakken.

Woedend
Maar niet iedereen is blij met de toekomstige autovrije zone. Lagendijk: "Met die mensen praten we dan, en soms draaien ze bij." Dat lukt niet altijd, bleek al vorig jaar toen een buurtbewoner terugkwam van vakantie. Initiatiefnemer Paul Alders: "Een boze buurman stond vorig jaar woedend voor een paaltje. Die kon met zijn auto niet verder. Hij had nog geroepen: 'Succes met die autovrije straat, gaat je toch niet lukken'. Nou dus wel."

Alders vindt die ophef onbegrijpelijk. "Het gaat om een maand! Auto's domineren al tientallen jaren de straten. Een maand in het jaar claimen de bewoners de straat terug voor activiteiten. Dat is toch mooi!"

Bewoners bakken taarten tijdens Heel Hugo bakt Beeld Paul Alders

Hij doelt op de activiteiten die de buurtbewoners konden uitvoeren dankzij de autoban. "We hebben vier zaterdagen met honderd man buiten gegeten. Eerst gingen de Poortbewoners en buurtbewoners nog apart zitten, maar na een tijdje werden we een groep."

Esther Lagendijk beaamt dat de autovrije zone de cohesie in de buurt vorig jaar heeft verbeterd, met name tussen jong en oud. "De kinderen wilden een pingpongtafel, maar er was geen opstalplek. Toen hebben ze aan de directeur van De Poort een brief geschreven om te vragen of ze hem daar mochten opslaan. En dat mocht."

Ook wordt de buurt nu veel meer 'gebruikt'. De picknicktafels zijn na het project blijven staan. "Er is soms bijna geen plek, overal zitten mensen aan de tafels te genieten van het zonnetje."

Deze straten hebben zich als leefstraat aangemeld

Fanny Blankers Koenlaan
Wittenkade/Jacob Catskade
Hertzspiegelweg
Van Hogendorpstraat
Roemer Visscherstraat
Orteliusstraat
J.P.Heijestraat/Brederodestraat (valt af want wilde alleen een straatfeest)
Hugo de Grootkade
Elckerlijcstraat
Wenslauerstraat
Van Boetzelaerstraat
Lumeystraat (valt af want wilde alleen een burendag)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden