Le voyage du ballon rouge ****

Regie: Hou Hsiao-hsien
Met: Juliette Binoche, Simon Iteanu, Song Fang, Hyppolyte Girardot

Het Musée d'Orsay in Parijs heeft kennelijk geld genoeg om een filmreeks te financieren, waarbij vooraanstaande filmregisseurs uit de hele wereld worden ingevlogen om speelfilms over Parijs te maken, met de blik van een buitenstaander. Enige eis: er moet zich één scène in het museum afspelen.


In de eerste 'Europese' film van de Taiwanese cineast Hou Hsiao-hsien zit de museumscène aan het slot als de jonge held in het museum wordt onderwezen over een schilderij van Felix Vallotton.

Centraal in dit doek is een rode bal, als een weerspiegeling van de rode ballon die af en toe in het leven van de jonge Simon opduikt. En de rode ballon in Parijs is weer een eerbetoon aan de klassieke korte film van Albert Lamorisse uit 1956, die overigens net op dvd is verschenen.

Maar Hou maakt er geen ingewikkelde, intellectuele spiegeltent van schilderkunstige en cinematografische verwijzingen van. Bijna documentair legt hij het leven van Simon en zijn jachtige, chaotische moeder Suzanne (Juliette Binoche) vast. Zij doet er alles aan om haar leven op de rails te houden, terwijl ze tegelijk een Chinees poppentheater runt. Het is niet de enige verwijzing naar de Taiwanese achtergrond van Hou. Simon krijgt een Chinese nanny (Song Fang) die in haar rust en ordelijkheid een oriëntaals tegenwicht voor het Parijs van Juliette Binoche vormt.

Hou zet zijn camera, zoals gebruikelijk bij hem, op een afstand en laat dan een scène voor de camera, binnen en buiten beeld afspelen. Het maakt misschien allemaal een wat bij elkaar geharkte indruk, maar Hou weet precies wat hij doet en Binoche is een genot om naar te kijken. Haar zoektocht in het kleine overvolle appartement naar een oud huurcontract is tegelijk dramatisch en komisch, een soort virtuoze balanceeract voor een acteur.

Net als in de film van Lamorisse is de reis van de rode ballon een fraai excuus om Parijs in beeld te brengen. Er zal veel veranderd zijn tussen 1956 en 2008, maar beide filmmakers brengen een ode aan één van de mooiste (film) steden. (MARK MOORMAN)
Trailer
Website

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden