Review

Le moine ***

null Beeld

Regie: Dominik Moll
Met: Vincent Cassel, Sergi Lopez

Moreel superioriteitsgevoel komt hard voor de val in de prettig ouderwetse verfilming van de gotische roman The monk uit 1796. Een monnik die onkwetsbaar denkt te zijn voor duivelse verleidingen wordt in dit verhaal meedogenloos met zijn zwakheid geconfronteerd.

Hypocriet gedrag van geestelijken leidt niet alleen in onze tijd tot woede en spot, maar deed dat altijd al. In 1796 zette de Engelse diplomatenzoon Matthew Lewis met zijn roman The monk het mes in kerkelijke hoogmoed.

Het boek voert in het begin van de zeventiende eeuw in een Spaans klooster de vrome monnik Ambrosius op, die ervan overtuigd is dat satan geen vat op hem heeft. Hij denkt dat zijn moreel zuivere leven hem als een tefallaag tegen de duivel beschermt.

Zijn hoogstaande gedrag blijft niet onopgemerkt en het volk loopt elke zondag uit voor zijn inspirerende preken. Maar hoe sterk is Ambrosius als Satan hem echt test? Zijn val is hard en diep.

Lewis' roman was ruim twee eeuwen geleden een schandaalsucces en bleef ook in de eeuwen erna tot de verbeelding spreken. Ook filmmakers lieten zich erdoor inspireren.

De antiklerikale Luis Buñuel bewerkte The monk met Jean Claude Carrière tot een script, dat helaas niet door hem, maar door de onbekende Griek Adonis Kyrou in 1972 werd verfilmd.

Het verbaast niet dat de roman ook de Duits-Franse Dominik Moll aanspreekt, want de regisseur houdt van personages die getest worden op moed en moraliteit: in Harry, un ami qui vous veut le bien dringt een man het leven binnen van een harmonieus jong gezin en in Lemming bedreigt een gestoorde vrouw de relatie van een stel.

In Le moine zet de duivel (Sergi Lopez) seksuele aantrekkingskracht in als wapen tegen Ambrosius (sobere, ingetogen rol van Vincent Cassel). De monnik komt er snel achter dat zijn morele superioriteitsgevoel op drijfzand berust. Moll dist de morele vertelling op in een klassieke, gotische stijl: onweer, krassende kraaien, duistere schaduwen, kerkhoven, processies en angstaanjagende waterspuwers. Het snijdt allemaal niet diep, maar er spreekt veel plezier uit.

Diepteanalyses kunnen achterwege blijven: Le moine is een ironische hommage aan de klassieke gotische film. (Jos van der Burg)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden