Plus

Layla M.

Waarom stort een verre van kansloos Amsterdams meisje zich in de politiek radicale en gewelddadige variant van de islam? Regisseur Mijke de Jong zoekt het antwoord op deze vraag.

Layla M. Beeld -

"Waarom ben je toch altijd zo boos?" vraagt de moeder van de achttienjarige Layla (knap debuut van Nora El Koussour) aan haar dochter als deze thuis weer eens kwaad op haar kamer zit.

Goede vraag. Layla is een intelligente vwo-leerling met liefdevolle en betrokken Nederlands-Marokkaanse ouders. Toch gaat het zwaar mis. Ze raakt in de greep van het jihadradicalisme, trouwt een bevlogen fundamentalist (overtuigende Ilias Addab) en vertrekt met hem naar Jordanië als tussenstation voor Syrië.

Tienerrebellie
Waarom stort een verre van kansloos Amsterdams meisje zich in de politiek radicale en gewelddadige variant van de islam? Regisseur Mijke de Jong zoekt het antwoord in tienerrebellie. Layla's radicalisme doet denken aan de punkers van veertig jaar geleden. 'Jullie rechtsstaat is de onze niet,' staat op een protestbord als Layla en haar radicale vrienden tegen het boerkaverbod protesteren.

Net als de punkers wil Layla geen samenleving die van compromissen aan elkaar hangt, maar een onbesmette, zuivere en pure maatschappij, waarin iedereen elkaars zuster en broeder is. Een samenleving, in Layla's woorden, waarin ze zich veilig en gelukkig voelt. Nederland is voor haar niet die samenleving.

Dat Layla zich als gelovige moslima in Amsterdam altijd moet verdedigen en haar angst dat Wilders het hier voor het zeggen krijgt, bevordert haar radicalisme. De sociaal betrokken tiener wil ook iets doen aan de gruwelijke ellende van haar 'broeders en zusters' in Syrië. "Haar ogen prikkelen gewoon in mijn hart," zegt ze bewonderend als ze een filmpje ziet van een vrouw die aankondigt dat ze zich zal opblazen.

Redelijke argumenten
De rebelse tiener, doof en blind voor redelijke argumenten met haar geromantiseerde en geïdealiseerde beeld van een streng islamitische samenleving, botst in Jordanië hard op de werkelijkheid.

In het werk van De Jong draait het altijd om vitale en eigenzinnige tienermeiden, die vol vechtlust en emoties niet per se de juiste beslissingen nemen. Het punkverleden van de regisseur is terug te vinden in deze personages.

Layla M. komt ver in het realistisch verbeelden van radicalisering, maar overtuigt niet helemaal. Radicale jongeren zijn van alle tijden, maar tussen kraken en naar Syrië gaan, ligt nogal een kloof. Die laat zich niet overbruggen via tienerrebellie. We kunnen een eind meegaan met Layla, maar uiteindelijk verliezen we haar.

Layla M.

Regie Mijke de Jong
Met Nora El Koussour, Ilias Addab
Te zien in Eye, Ketelhuis, Kriterion, Filmhallen, Rialto, Arena, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden