Lawaai maken loont bij reclamebureau They

Onlangs haalde het relatief kleine Amsterdamse reclamebureau They nog een grote klant binnen: telecombedrijf Vodafone. Beeld
Onlangs haalde het relatief kleine Amsterdamse reclamebureau They nog een grote klant binnen: telecombedrijf Vodafone.

AMSTERDAM - Het Amsterdamse reclamebureau They heeft een internationale prijs gewonnen. Het relatief kleine bureau haalt grote klanten binnen en groeit, ondanks de recessie.

They wil altijd en overal lawaai maken, om zo als klein reclamebureau onder de aandacht te komen van de grote, internationale klanten. Dan komt een internationale prijs gelegen. Een Amerikaanse jury heeft They uitgeroepen tot 'internationaal klein reclamebureau van het jaar', een initiatief van het in de reclamewereld toonaangevende tijdschrift Advertising Age. Dat zorgt voor lawaai.

''We hebben een paar weken geleden werk ingeleverd voor deze prijs,'' zegt Dylan Berg, één van de leidende reclamemakers bij het bureau, dat is gevestigd in de Kauwgomballenfabriek bij de Spaklerweg. ''Dat we zijn genomineerd, was geen verrassing. Dat we wonnen wel.''

They is een klein reclamebureau dat razendsnel groeit en dat levert internationale aandacht op. Vorig jaar haalde het voor het eerst een internationale opdracht binnen, van de zakenbank van ING. They won ook de pitch van een internationaal sportschoenenmerk, waarvan het bureau de naam niet prijs mag geven; dat ligt te gevoelig. Dankzij deze grote opdrachten, groeide het bureau van 25 naar 35 mensen.

Onlangs haalde They nog een grote klant binnen: telecombedrijf Vodafone. De commercials zijn deze week op televisie verschenen. They trok nog eens zes mensen aan, terwijl de reclamesector op zijn gat ligt vanwege de economische crisis. Met 41 mensen in dienst valt They nauwelijks nog een klein reclamebureau te noemen.

''Al bij onze oprichting, vier jaar geleden, hadden wij de ambitie internationale opdrachten binnen te halen,'' zegt Berg. ''Wij hadden hiervoor vijf jaar uitgetrokken, maar het is allemaal sneller gegaan.''

Het bedrijf wil nu ook een vestiging in Azië openen. ''Daar zit heel veel creativiteit,'' zegt Kim Dingler, één van de oprichters van They.

Het bureau heeft opvallend werk gemaakt, zoals de campagne voor CoffeeCompany. De Amsterdamse koffieketen had vestigingen geopend bij universiteiten, maar trok nauwelijks studenten. En wie wel kwam, maakte vooral gebruik van draadloos internet, op basis van zo weinig mogelijk cappuccino.

Dus veranderde They het selectiemenu voor draadloos internet. Als studenten het netwerk van CoffeeCompany zochten, verscheen op hun pc de mededeling 'Heb je de brownies al geprobeerd?' of 'Bestel nog een koffie'. Studenten konden ook slides downloaden voor een presentatie. Op één daarvan staat de mededeling 'Ik heb een koffie verdiend door deze slide te tonen', uiteraard met logo van CoffeeCompany. Studenten die deze slide gebruikten tijdens een presentatie, konden gratis koffie ophalen aan de hand van een foto daarvan.

They gelooft in werken in kleine groepen, zegt Berg. ''Ik heb bij grote bureaus gewerkt en daar hielden zo veel mensen zich bezig met een campagne, dat het moeilijk was beslissingen te nemen.''

De groei van het bureau brengt het gevaar met zich mee dat They uitgroeit tot een groot, log apparaat. Om dat te voorkomen, splitst They zich op in diverse onderdelen: reclame, merkadvies, bedenken van televisieprogramma's en een tak die een eigen champagnemerk lanceert en boeken uitgeeft. ''Zo houden we de creativiteit in stand,'' aldus Dingler. (MICHIEL COUZY)

Website They

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden