Langere trein Amsterdam-Utrecht rijdt al eind 2019

Eerder dan gepland, namelijk al over een jaar, moeten langere treinen tussen Amsterdam en Utrecht een oplossing zijn voor bomvolle treinen.

Beeld anp

Bij het traject gaat het om een van de drukste stukken spoor van het land. Een noodzakelijke aanpassing bij het station van Nijmegen wordt drie jaar vervroegd.

In Nijmegen eindigen en beginnen treinen naar Schiphol, die ook Amsterdam-Zuid en Utrecht aandoen.

Door de ingreep kan NS op de drukste momenten van de dag met treinen van twaalf rijtuigen gaan rijden, meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Dat betekent tweehonderd zitplaatsen extra per rit, tegen de duizend plekken nu in tien rijtuigen.

Wissel
De NS is blij dat de aanpassingen op station Nijmegen worden vervroegd. "Steeds meer mensen reizen met de trein. Voor de reiziger willen we meer en langer met treinen rijden om aan die wens te voldoen. Als de werkzaamheden zijn afgerond, kunnen we de treinen op de belangrijke lijn van Nijmegen naar de Randstad fors verlengen. En dat met maar één wissel. Dat laat zien dat het naar voren halen van investeringen loont," aldus Roger van Boxtel, president-directeur bij NS.

Lees ook: Prorail investeert volop, maar is het genoeg?

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden