#lachgasisnietlachen waarschuwt voor gevolgen lachgas

Martijn van Blitterswijk (20) en mede­studenten waarschuwen tijdens ADE voor de gevolgen van lachgas met de campagne #lachgasisnietlachen.

Beeld Amaury Miller

Jij ziet de bui al hangen tijdens ADE.

“Ja, het zou weleens uit de hand kunnen lopen. Overal in de binnenstad staan lachgasverkopers. Je kunt ook online bestellen. Dat is gevaarlijk, want een ballonnetje is niet zo erg, maar meerdere op een avond wel.”

Jullie gaan daar iets aan doen?

“We staan tijdens ADE op een evenement van Young Amsterdam om jongeren te waarschuwen voor de gevolgen van lachgas. Er is ook een campagnevideo en we zijn actief op social media onder #lachgasisniet­lachen. Hopelijk dringen we door tot een aantal jongeren.”

Waar waarschuwen jullie voor?

“Veel jongeren denken dat lachgas onschuldig is. Dat is niet waar. Al bij tien ballonnen per maand heb je kans op schade aan je zenuwstelsel. Er gebeuren ook steeds meer verkeersongelukken doordat jongeren in de auto of op de scooter een ballonnetje doen. Het is levensgevaarlijk. En al die rondslingerende patronen op straat, het ziet er niet uit.”

Hoe ontstond dit project?

“De stad is bezaaid met patronen, het intrigeerde ons, nog meer toen we ontdekte hoe schadelijk het is voor het milieu en je gezondheid. Je kunt er ook niet omheen: overal op festivals zijn ballonnen, lachgaskoning Deniz staat in de binnenstad met tientallen koeriers. Lachgas is booming en gevaarlijk.”

Zelf ooit een ballonnetje gedaan?

“Ja, afgelopen zomer werkte ik op Mallorca, het was overal. Nu ik weet hoe schadelijk het is, ben ik gestopt.”

Wat is jullie doel tijdens ADE?

“We hopen dat mensen het niet, of in mindere mate gaan gebruiken door onze campagne. Helemaal niet gebruiken hoeft niet, maar wees je bewust van de risico’s.”

Volg alles over ADE in ons blog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden