Laatste filmspeciaalzaak van Amsterdam sluit deuren

The Silver Screen op de Haarlemmerdijk, de laatste filmspeciaalzaak van Amsterdam, sluit zijn deuren. Wie nog bijzondere films wil hebben, kan straks alleen nog bij de webwinkel terecht.

Gep Hoogeveen, eigenaar van The Silver Screen: 'Ik dacht: hoe lang moet ik hier nog mee doorgaan, voordat ik mezelf in de schulden steek?' Beeld Mats van Soolingen

Gep Hoogeveen (68), eigenaar van filmspeciaalzaak The Silver Screen aan de Haarlemmerdijk, loopt naar de rinkelende telefoon. De zoveelste beller vraagt wanneer de winkel sluit. "We zijn nog open tot zaterdag 1 april. Dat is geen grap."

Hoogeveen zucht. "Ik heb het er af en toe wel moeilijk mee. Vorig weekend waren hier twee mannen. Die vonden het heel jammer dat ik er na dertig jaar mee stop. De jongste kwam als klein jongetje al naar de winkel. Ze wilden met mij op de foto, alsof ik een popster was."

Klassiekers
Al die jaren heeft hij het hoofd boven water ­weten te houden door films aan te bieden die elders niet verkrijgbaar zijn. Vooral klassiekers uit de jaren twintig tot jaren zeventig.

Maar na dertig jaar voelt Hoogeveen zich genoodzaakt zijn winkel, de laatste filmspeciaalzaak in Amsterdam, te sluiten.

"De films die hier staan, kun je alleen bij mij krijgen. Nergens anders. Het klinkt een beetje arrogant, maar het is zo. De nieuwste arthousefilms kun je wel vinden bij Concerto, maar niet klassiekers zoals deze."

Terwijl hij het zegt, pakt Hoogeveen een dvd van I Clowns van Fellini van achter de toonbank. "Als mensen om een titel vragen, weet ik direct of ik die in huis heb. Ik hoef het niet op te zoeken. Ik heb hier niet eens een computer."

Quentin Tarantino
Door zijn bijzondere aanbod van films trekt hij klanten uit het hele land, maar ook uit België. Aan de muur hangen handtekeningen van ­bekende Nederlandse en buitenlandse acteurs en regisseurs. "Quentin Tarantino is een keer langsgeweest. Hij kocht foto's van Reservoir Dogs en Pulp Fiction, zijn eigen films. Blijkbaar waren die elders moeilijk te vinden."

Hoogeveen opende zijn winkel in 1986, samen met een vriend. Sindsdien heeft hij de Haarlemmerbuurt enorm zien veranderen. "Toen wij hier kwamen, was het een heel slechte buurt. Er was veel drugsoverlast. Maar het was vlak bij het centrum en de huur was niet zo hoog. Nog geen 600 gulden. Dat is dus minder dan 300 euro."

In de loop der jaren is de buurt opgeknapt. De straat ging er beter uitzien en trok een diversiteit aan winkels.

Leukste winkelstraat
Ook de winkel van Hoogeveen profiteerde van de toestroom van bezoekers. Totdat de straat in 2011 werd uitgeroepen tot de leukste winkelstraat van Nederland.

Sindsdien zijn de huren in rap tempo gestegen. "Wij hebben dit pand in 1997 laten verbouwen," zegt Hoogeveen. "Dat hebben we zelf gefinancierd. Daarom spraken we met de toenmalige eigenaar af dat de huur de komende vijftien jaar niet zou stijgen. Voordat het contract afliep in 2012, betaalde ik 700 euro per maand. Daarna steeg de huur naar 1800 euro. Inmiddels betaal ik bijna 1900 euro.

Coffeeshopstraat
In die periode begon ook de omzet te dalen. "Steeds meer jongeren downloaden of streamen. Ook lijken ze niet zo veel belangstelling te hebben voor films. Op een gegeven moment dacht ik: hoe lang moet ik hier nog mee doorgaan, voordat ik mezelf in de schulden steek?"

Gep Hoogeveen is niet de enige die moeite heeft de hoge huur op te brengen. Modewinkels ­Ontfront, Cloud Nine en Louis Maximilian zijn gestopt of failliet. Ook elektronicawinkel Van Leek is, na bijna honderd jaar aanwezigheid op de Haarlemmerdijk, gesloten.

Coffeeshopstraat
"Als je een coffeeshop hebt, is de huur geen probleem. Dan kun je wel honderd pandjes huren. De Haarlemmerstraat noem ik altijd de coffeeshopstraat. Op de ­Haarlemmerdijk is gelukkig nog wel diversiteit. behalve een Blokker en een Etos zijn hier geen ­ketens. Maar een stukje verderop is een Eyewish geopend. Dan gaat het toch een beetje de verkeerde kant op."

Voor Hoogeveen zit er niets anders op dan zijn filmspeciaalzaak online voort te zetten. "Wat ik echt zal missen, is het contact met de klanten. Ik heb hier zo veel leuke mensen ontmoet. Mede daardoor hield ik het zo lang vol. Straks zit ik ­alleen thuis, achter de computer. Bestellingen in doosjes te doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden