Plus

Laatste editie Hiswa te water in Amsterdam

Dat de crisis voorbij is, maakt de Hiswa te water meer dan duidelijk. De jaarlijkse botenbeurs is voor het laatst in Amsterdam. 'Mijn klanten zijn luxepaardjes.'

In de haven bij het NDSM-terrein worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de Hiswa te waterBeeld Mats van Soolingen

­Dromers. Zo noemen ze op de Hiswa te water de mensen die komen kijken maar niet kopen. "Maar dromers kunnen ook de loterij winnen," zegt Michelle Jonker, manager van de beurs die komende week voor de laatste keer in Noord is.

Het grootste deel van de 25 duizend verwachte bezoekers bestaat uit dromers. Ze komen zich vergapen aan de 250 boten die zijn te bezichtigen in de Amsterdam Marina en die ze waarschijnlijk nooit kunnen betalen.

Pronkstukken
Watersport is een kostbare liefhebberij. Bij de rondleiding langs twintig pronkstukken vliegen de tonnen je om de oren. Een Amerikaans speedbootje: 175 duizend euro. Een elegante waaiersteven met hoogglans gelakt notenhouten interieur: 350 duizend euro. Een 15 meter lang luxejacht, type strijkijzer: 1,5 miljoen.

De meeste mensen hebben het niet op hun rekening, en toch gaat het crescendo in de botenwereld.

Wat voor soort mensen kunnen zich een boot van meer dan 1 miljoen euro veroorloven? "Leuke mensen," zegt Nina Smit, terwijl ze de ruime slaapvertrekken, ieder met een eigen natte cel, van het fonkelnieuwe Prestigemodel laat zien. "Voornamelijk hardwerkende ondernemers met een passie voor watersport."

De botenwereld werd hard geraakt door de crisis. "Zeker 70 procent van de jachtbouwers heeft het niet overleefd," zegt Han Tybout van Serious Yachts, dat exclusieve plezierschepen bouwt. Als de economie in een dip raakt, zakt de verkoop van boten direct in. En voor met name kleine rederijen, die per jaar hooguit drie of vier boten maken, kan dat desastreus zijn.

Luxepaardjes
De Hiswa te water bleef altijd populair, ook in de crisisjaren. Het weer is van grotere invloed op het aantal bezoekers dan de conjunctuur. Echte watersporters deinzen niet terug voor een bui, maar voor een leuk dagje uit is een zonnetje vereist. "Mijn klanten zijn luxepaardjes. Als het slecht weer is dan willen de vrouwen niet, dan stort hun kapsel in," zegt Alex Omtzigt.

Hij staat naast een met wit leer beklede Chris Craft speedboat, de 300 pk-motor weggestopt onder het zonnedek. Trots laat hij het ijskastje zien dat plaats biedt aan drie champagneflessen.

De Hiswa te water is voor alle reders van belang. Om gezien te worden, relaties te onderhouden en potentiële klanten te ontmoeten. Maar ook omdat het gewoon een gezellige happening is. Dinsdag doen volkszangers Wolter Kroes en Frans Duijts mee aan het ludieke 'NK manoeuvreren', met een boot langs obstakels.

Vanaf volgend jaar wordt de beurs in Lelystad gehouden. De Bataviahaven daar biedt meer ligplekken dan de haven bij het NDSM-terrein. Ook is het IJ niet ideaal om tijdens een proefvaart de gashendel vol open te zetten.

Want daar gaat het natuurlijk toch om: dat mensen enthousiast raken en uiteindelijk een boot kopen. Dat gebeurt meestal niet op de beurs, maar het zaadje wordt er wel geplant. Soms kopen mensen hun droomsloep pas jaren later, als ze een erfenis hebben gekregen of hun zaak hebben verkocht. De dromers van vandaag zijn de kopers van morgen.

Hiswa te water: 29 augustus t/m 3 september, Amsterdam Marina, Noord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden